هفته گذشته هرمزگان میزبان معاون وزیر بهداشت بود که این میزبانی توام با هشدارهای بهداشتی و پزشکی همراه بود. این مقام بهداشتی از کم تحرکی و تنبلی مردم بندرعباس ومصرف نان شور و افزایش سرانه نمک و غذاهای غیرسالم داد سخن داد و تمامی شهروندان را به رعایت نکات بهداشتی ، ورزش و تحرک بیشتر و کاهش شدید مصرف نمک دعوت نمود.

با نگاهی دقیق به این هشدارها در می یابیم که ریشه بسیاری از بیماری های لاعلاج امروزی که تاروپود خانواده ها را پوسانده درهیمن چند نکته بهداشتی به ظاهر ساده و پیش افتاده است . معاون وزیر بهداشت از دو صبحگاهی و ورزش در کنار ساحل سخن گفت و اظهار تعجب شدیدش از حضور بسیار کم رنگ مردم بندرعباس در کنار ساحل و استفاده از این ظرفیت خدادادی برای ورزش صبحگاهی و نشاط روزانه بود که مردم کم تحرک و تنبل شده اند.

به گفته وی نان لواشی که در بندرعباس پخت می شود جزو شورترین نان های کشور بوده که ذائقه شهروندان در مدت زمان تغییر کرده حال میزان استفاده از نمک را در کنار غذاهای و پای سفره هایمان را هم به این گزینه اضافه کنیم باید منتظر فشار خون بالا و سایر بیماریهای دیگر هم باشیم.

در حالی که می توان با اندکی تغییر در سبک زندگی و ذائقه افراد خانواده آنهارا به مصرف غذاهای سالم تشویق و دعوت نمود تا خدایی ناکرده در میانه راه زندگی و عنفوان جوانی شاهد مرگ و میرهای زودهنگام وسکته های زود هنگام نباشیم.

اگر هر شهروندی فقط یک توصیه ساده و کوتاه این مقام بهداشتی را جدی تلقی کرده و رعایت نماید می توان امیدوار به تغییر سبک زندگی بسیاری از شهروندان باشیم ؛ سبکی که به مدد زندگی ماشینی و کم تحرک امروزی جزیی از زندگی مان شده و بیماریهایی که در کمین نابودی زندگی و شادابی شهروندان هستند.

این مقام بهداشتی از آمار بالای ایدز در هرمزگان هم سخن گفت ؛ ایدز تابویی است ک تاکنون در جامعه شکسته نشده و از این رهگذر هر ساله شاهد افزایش آمار مبتلایان هستیم . بیماری ای که با علنی کردن آمارهای واقعی آن و هشدارهای بهداشتی می توان از بروز و سرایت آن بشدت جلوگیری کرد و جامعه از شر این بیماری قرن نجات داد .

بیاییم برای سلامتی خودمان و خانواده مان ، برای شادابی و نشاط جامعه جوان وپرانرژی مان هم که شده بسیاری از مواردبهداشتی را رعایت کنیم ؛ ظرفیت های مناسب را برای تغییر سبک زندگی و ذائقه شهروندان هرمزگانی فراهم کنیم و هر کس با توجه به توانایی های خود این هشدارها و نکات سلامتی را گوشزد و عنوان نماید .فراموش نکنیم اگر شهروندان سالم نباشند قطعا جامعه متفکر و پویایی هم نخواهیم داشت .

فروغ مسلم زاده -مدیرمسئول

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید