photo_2016-12-21_23-03-52

یک کشاورز روستای آبگرم لایبیشه موفق به کشت زعفران برای نخستین بار در شهرستان حاجی آباد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛به نقل از پیارم، شرایط اقلیمی مناسب شهرستان حاجی‎آباد بستری را فراهم کرد تا امیرحسین آبسالان؛ کشاورز حاجی آبادی برای اولین بار در روستای لایبیشه این شهرستان در زمینی به مساحت ۱۰ مترمربع به کشت زعفران روی بیاورد و در ازای یک بار کشت، ده سال محصول برداشت کند.

زمان کشت محصول زعفران از مرداد تا مهر ماه است که پس از کاشت، پیاز زعفران در مزرعه به مدت چهار تا هفت سال باقی می ماند و محصول می دهد و از این نظر احتیاجی به کاشت مجدد در سال‌های بعد ندارد و در سال هشتم مجدداً کشت این محصول انجام می گیرد.

 

زعفران گیاهی است نیمه گرمسیری و در نقاطی که دارای زمستانهای ملایم و تابستان گرم و خشک باشد بخوبی می روید و در مقابل سرما مقاومت زیادی دارد و حداکثر دمای این گیاه بین ۴۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد و در ارتفاع بین ۱۳۰۰ تا ۲۳۰۰ متر از سطح دریا عملکرد خوبی را نشان داده است.

با توجه به اینکه پیاز زعفران مدت نسبتا زیادی (۷ – ۵ سال) در زمین می ماند. خاک زمین باید سبک یا ترکیبی از شن و رس باشد که پیاز بتواند در این مدت علاوه بر تامین مواد غذایی، در مقابل شرایط خاص منطقه ای نیز مقاومت نماید و در زمین هائی که دارای قلوه سنگ یا علف های هرز یا مواد آلی پوسیده نشده باشد نمی توان انتظار بازدهی خوب و مناسبی داشت.

 

پیاز زعفران را از زمان خزان بوته (اوایل خرداد تا اواسط مهرماه می توان کشت نمود ولی بهتر است از کاشت پیاز در اواخر تیر و اوایل مرداد خودداری شود زیرا در این موقع هوا و زمین بسیار گرم است و بیم آن می رود که رطوبت پیاز موقع جابجایی از بین رفته و به آن صدمه وارد شود.

 

زعفران بوسیله غده ساقه که عبارت از پیازهای تو پر (بنه) می باشد ازدیاد می شود و اندازه آن از یک فندق تا یک گردو متفاوت است. پیازهای انتخابی باید درشت تر، سالم تر و بدون زخم و خراشیدگی و عاری از هر نوع بیماری باشد.

 

برای کاشتن پیاز زعفران ابتدا چاله های یک ردیف را با بیل در می آورند و در داخل هر چاله ۳ – ۱۵ پیاز قرار می دهند. عمق کاشت پیاز ۲۰ – ۱۵ سانتی متر در نظر گرفته و در موقع کاشت سر پیازها باید رو به بالا قرار گیرد. پیازها در عمق ۲۰ سانتی متری در زمستان از سرما و یخبندان و سایر تنش های محیطی و در تابستان از گرما زدگی مصون می مانند.

زعفران علاوه بر اینکه چاشنی و رنگ دهنده غذا است، موجب کاهش چربی و کلسترول خون، آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، پیشگیری کننده از بیماریهای قلبی و سرطان، تقویت کننده حافظه و کاهش دهنده فشار خون است همچنین از گیاه زعفران در درمان بیماری آسم، بیماریهای پوستی، بیماری های چشم، عفونت ادراری، یرقان ،رفع نفخ شکم ، درمان معده درد و درمان کم خونی استفاده می شود.

 زعفران حاجی آباد باعث اشتغالزایی جوانان می شود

امیرحسین آبسالان، کشاورز حاجی آبادی در گفتگو با خبرنگار پیارم، با اشاره به کشت موفقیت آمیز زعفران برای اولین بار در این شهرستان گفت: با توجه به شرایط مطلوب آب وهوایی حاجی آباد و موفقیت این آزمون در سالهای آینده می توان کشت زعفران را در این شهرستان گسترش داد.

وی با بیان اینکه این محصول نسبت با سایر محصولات به آب کمی نیاز دارد، اظهار کرد: زعفران پس از کشت در طول سال یک الی دو بار به آب نیاز دارد بنابراین علاوه بر اینکه نقش بسزایی در مدیریت بهینه آب دارد، هزینه های کشت این محصول به مدت هفت سال حذف می شوند.

آبسالان با اشاره به اینکه زعفران به دلیل درآمد اقتصادی چشمگیر در مقایسه با سایر محصولات باعث ترغیب بیشتر جوانان به عرصه کشاورزی می شود، تصریح کرد: طرح کشت این محصول در کنار سایر محصولات می تواند در تامین بخشی از نیازها و کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی موثر باشد و ضمن تامین مصارف خانگی خود، بخشی از زعفران تولیدی را وارد بازار کرد و درآمد خود را افزایش دهند و همچنین باعث اشتغالزایی بیشتر در این منطقه می شود.

وی افزود: جهاد کشاورزی نتوانسته است محصولات پر بازده و متناسب با شرایط  اقلیمی منطقه را در این شهرستان نهادینه و فرهنگ سازی نماید که جای بسی نگرانی دارد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید