بندرعباس- ایرنا- پس از گذشت حدود پنج ماه از امضای یادداشت تفاهم نامه خواهرخواندگی بین بنادر شهید رجایی و آنتورپ بلژیک، یک هیات اعزامی از این کشور به منظور ادامه مذاکرات جهت اجرایی سازی این توافقنامه با مدیرکل بنادر هرمزگان دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش یکشنبه خبرنگار ایرنا از روابط عمومی بنادر ودریانوردی هرمزگان، این هیأت در نشستی مشترک با الله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان دیدار و به بحث و تبادل نظر پرداختند و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توسعه این بندر قرار گرفتند.
اعضای هیات بلژیکی هدف از این سفر را ادامه مذاکرات به منظور اجرایی سازی تفاهم نامه خواهرخواندگی و همچنین نگارش برنامه عملیاتی در این رابطه عنوان کردند.
در این نشست ، پیش نویسی از یک برنامه عملیاتی بر اساس مفاد تفاهمنامه در زمینه مباحث تحلیل وضعیت بازار و فعالیت های دو بندر، حجم عملیات در آینده و حال، آموزش و توسعه منابع انسانی، ساختار آموزشی مدیران، زمینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی و توسعه فعالیت های بندری و دریایی، تبادل تجارب عملیاتی و مدیریتی، نحوه راه اندازی بندر هوشمند(Smart Port) و تشکیل کارگروه های اجرایی و هم اندیشی تهیه شد.
در پایان این سفر، اراضی پشتیبانی، پایانه های مواد معدنی و کانتینری و همچنین طرح توسعه بندر شهید رجایی از جمله بخش های پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران بود که مورد بازدید مدیران بندر آنتورپ بلژیک قرار گرفت.
لازم به به ذکر است، تفاهم نامه خواهرخواندگی بین بنادر شهید رجایی و آنتورپ طی مراسمی با حضور مقامات ارشد دریایی و بندری دو کشور 21 تیرماه سال 95 در محل سازمان بنادر و دریانوردی به امضاء رسید.
بندر آنتورپ به عنوان دروازه ورود به اروپا با عملکرد 8.5 میلیون TEU کانتینر، در بین بنادر اروپا رتبه سوم و در دنیا در رتبه شانزدهم قرار دارد.
بندر شهید رجایی دروازه طلایی اقتصاد ایران است که 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت وتخلیه وبارگیری حدود 85 درصد کالاهای کانتینری درسطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می کند.
بندر شهید رجایی با 18 دستگاه گنتری کرین (جرثقیل غول پیکر جهت تخلیه و بارگیری کانتینری) و40 پست اسکله، بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران است.
عملیات کانتینری در حوزه بندری از جمله شاخصهای مهمی است که مدتهای بسیاری بود خبری از رشد این عملیات در بزرگترین بندر تجاری ایران وجود نداشت.
اما خوشبختانه با تلاش های دولت تدبیر و امید و به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط کشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط کشتیرانی لاینر به این بندر، این عملیات رشد قابل ملاحظه ای یافته است که در نوع خود نشان از رشد اقتصادی در کشور دارد.
بندر شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید