گردو خاک ، دیر مدارس بندرعباس را تعطیل کرد

روز گذشته گردوغبار، بندرعباس را فرا گرفت . علیرغم اعلام اخطارهای هواشناسی از اول هفته و بعد از تعطیلی اربعین ، دانش آموزان صبح دوشنبه با شرایط جوی بد روانه مدارس شدند و مسئولین آموزش و پرورش در ساعت هفت صبح تصمیم گرفتند مدارس را تعطیل کنند .

چرا بعد از رساندن دانش اموزان به مدارس ، مسئولین ، مدارس را تعطیل اعلام نمودند .

از بامداد دیروز و با رسوخ جریان شرقی در تنگه هرمز، شاهد افزایش سرعت بادهای شمال شرقی در بنادر مرکزی هرمزگان بودیم که به تدریج و از ظهر به بعد، تاثیرات این جریان به بنادر غربی هرمزگان نیز رسید.

طبق اطلاعیه های هواشناسی با توجه به اولین روز از ناپایداری، سرعت باد هر روز نسبت به روز قبل، بیشتر و بیشتر شده تا اینکه در روزهای پنجشنبه و جمعه شدیدتر می گردد که نشاندهنده اوج بحران در این دو روز خواهد بود.

جریان ناپایدار شرقی تا صبح روز یکشنبه هفته آینده با شرایطی توفنده در منطقه دریایی تنگه هرمز حضور خواهد داشت.

توصیه شده است که از تردد شناورهای سبک و صیادی در نواحی بحرانی تا پایان ناپایداری جوی بطور جدی، اجتناب گردد.

همچنین مناطق بحرانی در روز دوشنبه در جزایر قشم، هرمز، لارک، تنب بزرگ و کوچک، ابوموسی، سیری و حواشی سکوی نفتی هنگام و شهر بندرعباس اعلام شدند .

در اطلاعیه های بعدی هواشناسی آمده که به گزارشات و هشدارهای جوی توجه نمایید و از تردد خودسرانه به مناطق بحرانی خودداری نماییدو تغییرات احتمالی، اطلاع رسانی خواهد شد.

با این وجود مشاور رسانه ای مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان صبح دیروز اعلام کرد : در پی بروز گردوغبار و در راستای حفظ سلامت دانش آموزان تمامی مدارس ابتدایی مناطق شهری و روستایی این شهرستان در نوبت صبح و بعدازظهر دوشنبه تعطیل است .

حال با توجه به پیش بینی هواشناسی و وجود این سامانه جوی تا روزهای آتی ، بهتر است مسئولین تصمیمات جدی را برای سلامت کودکان دانش آموز در مدارس بگیرند و اگر بنا به تعطیلی مدارس باشد هر چه روز اعلام نمایند .

مدیران آموزش و پرورش بایستی این قبیل اطلاعیه های را از چند روز قبل تر رصد کنند  و تمهیداتی ویژه اتخاذ نمایند تا دانش آموزان با این گونه آلودگی های کمتر مواجه شوند .

آنچه که همیشه پزشکان توصیه می کنند دورماندن از مواجهه با آلودگی ها و حداقل حضور در فضاهای عمومی هنگام وقوع این پدیده است؛ موضوعی که سلامت طیف وسیعی از افراد را تهدید می‌کند و با آن‌که کودکان و نوجوانان از گروه‌های آسیب‌پذیر در این خصوص هستند، همچنان مسئولان در تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس گویا با یکدیگر تعارف دارند!

امید است ، چاره اندیشی برای سلامتی کودکان در روزهای آینده بیشتر مورد توجه مسئولین شهر بندرعباس قرار گیرد.

فرزانه مسلم زاده – کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید