معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها اعلام کرد:

مدیریت جامع حوزه آبخیز نیازمند آموزش ، ظرفیت سازی و توانمند سازی درست است.

1

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان ؛ پرویز گرشاسبی گفت : مدیریت جامع حوزه آبخیز نباید متکی به فرد باشد به همین دلیل ظرفیت سازی و توانمند سازی مدیریت جامع حوزه آبخیز برای خانواده منابع طبیعی باید در اولویت قرار گیرد .

وی افزود : آبخیزداری تنها فعالیت های آب و خاک و پوشش گیاهی نیست و در تعریف قانونی آن بر مديريت منابع زيست محيطي يك آبخيز (آب، خاک و پوشش گیاهی) به نحوي كه به بهترين وجه اهداف مديريت طرح را برای  بهره برداري مداوم از اين منابع برآورده سازد تاکید شده است .

گرشاسبی ادامه داد : مدیریت جامع حوزه آبخیز هم فرآیند شناخت، برنامه ريزي، سياستگذاري و تنظيم يك مجموعه اقدامات در ارتباط با حفظ و احياء منابع پايه و بهره برداري معقول از منابع طبيعي در يك حوزه آبخيز، بدون اثرات زيانبار در محيط طبيعي است.

وی در ارتباط با ضرورت و الزام مدیریت جامع حوزه آبخیز گفت : مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های کلی جامع نگری را در دستور کار قرار داد.

وی رهنمود های مقام معظـم رهبری در خصوص جامع نگری منابع حیاتی در ابلاغ سیاست های کلان محیط زیست ، سیاست های کلی نظام در بخش آب و منابع طبیعی(بند 4 سیاست های نظام در بخش آب) ، تأکید برنامه ششم بر برنامه ریزی منطقه ای، آمایش و جامع نگری با تأکید بر مشکلات مردم و دستگاهها ، سیاستهای ابلاغی ریاست محترم سازمان در خصوص مدیریت جامع حوزه های آبخیز و عبور از برنامه ریزی بخشی ، ضرورت  برنامه ریزی دینامیک را از موارد الزام مدیریت جامع حوزه آبخیز دانست.

 

دکتر گرشاسبی در پایان خاطر نشان کرد : در زمینه ایجاد ساختار برای مدیریت جامع حوزه آبخیز در سطح ملی کمیته راهبری و در ذیل آن کمیته اجرایی را دارا می باشیم  همچنین دبیرخانه مدیریت جامع حوزه آبخیز را تشکیل داده ایم و درحال حاضر در مرحله ساختارهای استانی پیگیر تشکیل ساختار های استانی هستیم

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید