کاشت بیش از 100 هزار اصله نهال حرا در سواحل هرمزگان

بندرعباس – ایرنا – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ، بیش از 100 هزار اصله نهال حرا در کرانه های ساحلی استان کاشته شده است.

به گزارش ایرنا ، امید ذاکری چهارشنبه افزود: کاشت این نهال ها در 100 هکتار از سواحل شهرستان های قشم ، سیریک ، جاسک ، میناب ، بندرخمیر و بندرلنگه انجام شد و امسال به طور مستقیم در خورآذینی شهرستان سیریک و در سواحل شمالی جزیره قشم پنج هکتار نهال چندل کشت شده است.
وی، با اشاره به اهمیت حرا در کاهش اثرات زیست محیطی و صرفه اقتصادی بیان داشت: مناطق دارای پوشش این گونه گیاهی محل مناسبی برای زاد و ولد آبزیان به ویژه میگو است.
یاد آورشد: این نهال ها با هدف گسترش جنگل و حفظ تنوع زیستی ، افزایش کیفیت اکوسیستم و احیای جنگل ها و غنی سازی و حفاظت از خاک و توسعه جنگل در عرصه های ناکاشت ، نهال های حرا در سواحل استان هرمزگان کاشته می شود واز سال 74 تاکنون 9 میلیون نهال حرا در 9 هزار هکتار از خورها و سواحل هرمزگان کاشته شده است.
جنگل های حرا بر روی خاک های لجنی حاصل از فرسایش سواحل رشد کرده و با جز و مد دریا بر روی آب شناور هستند و برگ های این درختان دریا را فیلتر و برای استفاده شیرین می کنند.
هرمزگان با سطح بیش از 20 هزار هکتار بیشترین سطح جنگل های حرا را در کشور دارد،جنگل های منحصر به فرد حرا ، زیستگاه پرندگان ، حشرات ، دو کفه ای ها و محلی امن برای تخم ریزی آبزیان به ویژه میگو است به طوری که 50 درصد از آبزیان خلیج فارس و دریای عمان در جنگل های حرا تخم ریزی می کنند.
جنگل های دریایی حرا از اول خرداد به مدت یک ماه ، گل های خوشه ای زرد رنگ می دهند و از آخر مرداد بذر حرا برای تولید نهال از این درختان برداشت می شود که با مشارکت مردم بومی ساحل نشین بذرها برداشت وکاشت نهال در آبان انجام می شود.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید