آفتاب جنوب:بحث بافتهای فرسوده در شهرها و کلان شهرها مدتهاست که برسرزبانها افتاده وبسیاری از استانها دراین زمینه پیشقدم شده و اقدام به بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری خود کرده اند تا جایی که پرونده بافت فرسوده را کلا بسته اند . اما در هرمزگان وخصوصا شهر بندرعباس هنوز بعداز سالها شاهد باز بودن این پرونده و سرگردانی ساکنان این بافتها در شهر ساحلی ومهاجر پذیر بندرعباس هستیم. از انجایی که بندرعباس شهری مهاجرپذیر بوده و مهاجران معمولا ترجیح می دهند در محلات حاشیه ای و ارزان قیمت سکنا گزینند تاکنون بافتهای فرسوده بندرعباس دست نخورده باقی مانده و گویی کمتر کسی راغب است دراین بحث ورود کند.

اما اهالی این مناطق با مشکلات زیادی درگیرند ؛ ناامنی اولین مقوله این مناطق و محلات است ، عدم روشنایی معابر و کوچه های تنگ و غیرقابل عبور و حضور سارقان و معتادان و دوره گردان و مواد فروشان نیز مزید برعلت شده تا جایی که این روزها صدای اعتراض ساکنان این محلات از بابت ناامنی وسرقتها بلند شده است . البته ناگفته نماند که منافع مردم را در هر پروژه توسعه شهری بر هر چیز دیگری ارجح بوده و هر اقدامی برای توسعه و یا رفع مشکلات یک منطقه را با مشورت و همکاری مردم بایدانجام داد.اما ارایه تسهیلات مسکن به ساکنان این مناطق و همراهی شهرداری ها با آنها جهت نوسازی منازل کاری است که باید هر چه زودتر صورت بگیرد و موانع از پیش پای شهروندان برداشته شود .

از یک سو اهالی به علت فقر مالی و گران بودن هزینه زمین و مسکن در سایر نقاط شهری توانایی ترک این منطقه را نداشته و از طرفی بی توجهی دستگاههای مربوطه به این شهروندان و خواسته های آنان بافتهای فرسوده شهر بندرعباس را همچون داغی برپیشانی این شهر بندری نشانده است .

اما با تلاشهایی که رسانه های استان و مسئولان و مدیران شهری طی سالهای اخیر انجام دادند این روزها شاهد باز شده گره های کور بافت های فرسوده بندرعباس هستیم. اقدامی  که عزمی جهادی می طلبد وبودجه ای عظیم تا این مناطق نوسازی شده و ساکنان بتوانند با خیالی آسوده و امنیت خاطر به زندگی در این محلات بپردازند . در پایان باید گفت برای بافتهای فرسوده چاره ای اندیشیده نشود ناهنجاریهای اجتماعی و ناامنی که امروز ساکنان این مناطق را تهدید می کند در اینده ای نه چندان تهدید جدی برای مناطق همجوار و تمامی شهر خواهد بود . بنابراین وقتش رسیده که با همکاری و هماهنگی تمامی ارگانهای ذیربط و مسئول این پرونده فرسوده و نخ نما برای همیشه بسته شود .

فروغ مسلم زاده

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید