رودان- ایرنا- همزمان با شامگاه دهمین روز از شهریورماه 95؛ علاقمندان به هنر و ادب در محفلی شاعرانه و صمیمانه گرد هم آمدند و با طبع لطیف و اشعار و سروده های نغز و با گویش زیبا و شیرین رودانی در وصف لیمو و لیمو چینی (لمبو و لمبو چری) به شعر خوانی پرداختند.

به گزارش پنجشنبه ایرنا’ در این محفل ادبی که با هدف پاسداشت فرهنگ کهن، غنی و گویش محلی رودانی برپا شد شاعران؛ اشعار و سروده های خود را در قالب غزل، رباعی، دو بیتی، شعر نو و سپید با موضوع آداب و سنن و محصولات کشاورزی بویژه لیموترش؛ به علاقمندان شعر و ادب؛ پیشکش کردند.
رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی رودان در حاشیه این آئین و محفل ادبی؛ استقبال شهروندان رودانی از شب شعر ‘لمبو چری’ را کم نظیر توصیف کرد و افزود: استقبال علاقمندان به هنر و ادب از این آئین؛ نشانه پیوند عمیق مردم شهرستان با فرهنگ، سنت، آئین و گویش محلی اصیل، غنی، زیبا و شیرین رودانی است.
به گزارش ایرنا’ جلیل محمودی زاده ترویج، حفظ و پاسداشت فرهنگ کهن و غنی رودان را مهمترین هدف برگزاری این آئین هنری و ادبی برشمرد و از تداوم و استمرار برنامه های فرهنگی و هنری در این شهرستان خبر داد.
وی با اشاره به تاثیرگذاری شعر در جریان های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی؛ شعر را یکی از اصلی ترین آثار هنری و ادبی هر فرهنگ دانست و خطاب به هنرمندان شاعر بر لزوم تولید آثار ارزشی، فاخر و اثرگذار در راستای اعتلاء و ارتقای سطح فرهنگی و تربیتی جامعه تاکید کرد.
محمودی زاده با اشاره به ظرفیت و توانمندی های هنرمندان شهرستان رودان در زمینه شعر و ادب؛ خاطر نشان کرد: کتاب ‘فرهنگ نخلستانی’ اثر شاعر فرهیخته، خوش ذوق و خوش قریحه؛ ‘علیرضا محمودزاده دهبارزی’ به عنوان نخستین مجموعه مکتوب شعر حاوی اشعار بومی- محلی (گویش رودانی) در هرمزگان در سال 78 چاپ و در اختیار عموم مردم و علاقمندان به این هنر فاخر قرار گرفت.
وی با بیان اینکه با برگزاری این شب شعر؛ پرونده چهارمین شب شعر بومی- محلی در رودان بسته شد از برگزاری جشنواره محصولات کشاورزی رودان با همکاری مردم، کشاورزان، مسئولان و هنرمندان در مردادماه سال 96 در این شهرستان خبر داد.
مسئول انجمن ادبی فرهنگ و ارشاد اسلامی رودان نیز در گفت و گو با ایرنا’ معرفی بیش از پیش لیموترش به عنوان یکی از مهمترین محصولات باغی و تلاش در راستای جلب توجه بیشتر مسئولان به این محصول با استفاده از ابزار هنر را از اهداف برگزاری این شب شعر بومی- محلی برشمرد.
نعمت الله کریمی با اشاره به اینکه شهرستان رودان یکی از قطب های تولید لیموترش هرمزگان است؛ اظهار داشت: بیش از یک دهه از شیوع بیماری جاروک لیموترش در منطقه می گذرد؛ میهمان ناخوانده ای که با نابودی باغ های این طلای سبز و گرانبها؛ اشتغال و اقتصاد منطقه را با رکود جدی مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه احیای باغ های منطقه نیازمند توجه و حمایت ویژه دولت و مسئولان است؛ گفت: هنرمندان با استفاده از ابزار هنر بویژه هنر فاخر شعر؛ ضمن معرفی این محصول، به بیان خواسته ها و مطالبات مردم و کشاورزان از دولت پرداختند.
کریمی در ادامه با اشاره به قدمت این محصول؛ اظهار داشت: براساس اسناد تاریخی موجود و نوشته های کاتب الخاشع الگمبرین؛ نخستین محموله نهال لیموترش در سال 1109 از استرالیا به بمبئی و از آنجا به عمان و سپس به خلیج فارس وارد شد.
وی ادامه داد: مردم رودان 15 اصله نهال لیموترش را بوسیله چهارپایان به منطقه وارد کردند و این تعداد نهال بصورت آزمایشی در شهرستان کاشته شد.
کریمی افزود: براساس مستندات؛ پنج اصله از این نهال ها در دهبارز، سه اصله در روستای برنطین، چهار اصله در فاریاب و سه اصله در کهنوبالا (قنات بالا) کاشته شد.
وی ادامه داد: در ابتدا؛ درختان لیمو پربار و محصول استوانه ای شکل و دارای برگ سبز تیره بود که پس از سازگاری با اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه؛ محصول تغییر شکل و برگ آن تغییر رنگ داد.
کریمی بیان کرد: آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز موجب شد تا رودان به عنوان قطب تولید لیموترش معرفی شود و دو درصد از لیموی مورد نیاز جهان را تأمین کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: شب شعر ‘لمبو چری’ با حضور بیش از 30 شاعر از شهرستان های بندرعباس، میناب، سیریک و رودان شامگاه دهمین روز از شهریورماه 95 در سالن همایش مجتمع فرهنگی و هنری شیخ طوسی رودان برگزار شد.
شاعران رودانی نیز در این آئین بر لزوم توسعه دامنه حمایت های مادی و معنوی مسئولان بویژه متولیان بخش فرهنگ و هنر در راستای چاپ و انتشار مجموعه اشعار با گویش شیرین و زیبای رودانی و معرفی بیش از پیش غنای فرهنگی منطقه تاکید کردند.
احیای واژه ها و اصطلاحات مهجور مانده و فراموش شده گویش زیبا و شیرین محلی رودانی و استفاده از این کلمات در گفت و گوها و مکالمه های روزمره زندگی؛ از دیگر خواسته های شاعران از اهالی منطقه بود.
اجرای موسیقی زنده، معرفی محصولات کشاورزی منطقه بویژه لیموترش و معرفی فرهنگ و گویش غنی، شیرین و زیبای رودانی از دیگر بخش های این آئین ادبی در شهرستان رودان بود که با استقبال گسترده علاقمندان به شعر و ادب روبرو شد.
تجلیل از شاعران خوش ذوق و گرفتن عکس یادگاری در فضایی سرشار از شور، نشاط و صمیمیت؛ پایان بخش این محفل ادبی بود.
شهرستان رودان با بیش از یکصد هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع است و مردمان مهربان، صمیمی، پاک و بی آلایش این دیار؛ از دیرباز در وادی فرهنگ و هنر؛ زبانزد و شهره خاص و عام اند.
تا پیش از شیوع جاروک، بیش از 12 هزار و 500 هکتار از اراضی رودان به لیموترش اختصاص داشت و سالانه حدود 200 هزار تن محصول تولید و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه می شد و این شهرستان دو درصد از لیموی مورد نیاز جهان را تأمین می کرد.
هم اکنون هفت هزار هکتار از اراضی شهرستان به کشت لیموترش اختصاص دارد که حدود شش هزار و 500 هکتار آن از نوع مکزیکین لایم و 500 هکتار دیگر نیز از نوع پرشین لایم می باشد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید