فروغ مسلم زاده //
رفع محرومیت و فقر همواره شعار بسیاری از دولتمردان بوده و شاید تنها دولتی که به جای شعار دادن در این بخش ، دست به اقدام های عملی زده، دولت سیزدهم باشد؛ دولتی که به میان مردم آمده و از نزدیک مشکلات آنها را بررسی می کند و ماحصل آن برای منطقه ای همچون بشاگرد می شود تصویب اعتبارات عالی و صدور فرمان ۲۲ ماده ای که نوید آینده ای روشن و پر رونق برای مردم این منطقه دارد.
دولت سیزدهم از همان ابتدای فعالیت، رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار را از جمله مهمترین اولویت های کاری خود عنوان کرده و در همین راستا نیز اقدام های سازنده ای در مناطق مختلف کشور از جمله شهرستان محروم بشاگرد در استان هرمزگان آغازکرده است.
شهرستان بشاگرد با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر به مرکزیت شهر سردشت در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شمال شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده که با وجود تغییر وضعیت آن از نظر تقسیمات کشوری در سال ۸۷ از بخش به شهرستان و با داشتن ۳ بخش ، ۲ شهر، ۶ دهستان و ۲۰۲ روستا همچنان یکی از محرومترین مناطق این استان است.
البته در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام های بسیار خوبی در جهت رشد و توسعه آن در دولت های مختلف برداشته شده اما شاید به جرأت گفت مهمترین اقدام از سوی دولت دکتر رییسی و صدور فرمان ۲۲ ماده ای از سوی شخص رییس جمهور برای توسعه این منطقه صورت گرفته است. بسیاری ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نامی از بشاگرد نشنیده بودند و نام این منطقه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر سر زبان ها افتاد اما متاسفانه به دلیل فقر و محرومیت بسیار، هنوز نام بشاگرد با عقب ماندگی و فقر قرین است.
به اعتقاد کارشناسان اجتماعی، پراکندگی روستاها، سخت گذر بودن جاده ها، اقلیم خاص بشاگرد، باران های سیل آسای فصلی و کمبود امکانات لجستیکی راهداری و حمل نقل جاده ای از عوامل مهم سرعت کم توسعه بشاگرد و توقف آن در ایستگاه محرومیت است.محرومیت در این منطقه به حدی می باشد که به گفته معاون توسعه روستایی رییس جمهور در سفر دیماه پارسال هیات دولت به استان هرمزگان، فاصله شاخص‌ها در بشاگرد با کم توسعه یافته‌ترین شهر کشور هم بسیار زیاد است و از همین رو نیازمند یک کمیته ویژه است.
معاون توسعه روستایی رئیس جمهور۲۳ دیماه سال گذشته در جلسه شورای اداری هرمزگان که به ریاست آیت الله رییسی برگزار شد، اظهار داشت: امروز من سفری به منطقه بشاگرد داشتم و از نزدیک مشکلات این منطقه را مشاهده کردم، بشاگرد منطقه‌ای بسیار وسیع با ۴۰ هزار جمعیت بوده و شاخص‌هایش به ویژه در بخش راه بسیار پایین است.
طرح های آبخیزداری و منابع طبیعی، احیا و واگذاری واحدهای معدنی به تعاونی ها، سرمایه گذاری در زنجیره های تولید با فعال سازی شهرک های صنعتی و کشاورزی، سرمایه گذاری در تولید برق خورشیدی و احیا و زیرکشت بردن دشت های این منطقه از جمله تصمیم این نشست در خصوص احیای اقتصادی شهرستان بشاگرد بود.در زمینه بهداشت و درمان نیز در این جلسه مقرر شد تا با اختصاص آمبولانس و بالگرد، احداث مراکز جامع سلامت، افزایش ظرفیت کادر درمان و متخصصان، ایجاد پدهای بالگرد و احداث واحدهای مسکونی برای پزشکان طرح های بهداشتی و درمانی این منطقه محروم تکمیل شود.بشاگرد در شرایطی با فقر و محرومیت دست و پنجه نرم می کند که از ظرفیت های بسیاری به ویژه در حوزه آب با توجه به پربارش بودن آن برخوردار است که در صورت وجود یک برنامه مدون می توان از این ظرفیت در جهت توسعه این منطقه و همچنین کمک به رفع مشکلات هرمزگان در این بخش استفاده کرد. از سویی بشاگرد بواسطه آب، تولید محصولات کشاورزی و داشتن مواد معدنی را نمی توان محروم تلقی کرد اما باید گفت زمینه برای استفاده بهینه از این نعمت خدا دادی برای مردم فراهم نشده و به جای یاد دادن ماهگیری به آنها ماهی داده شده است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید