فروغ مسلم زاده//
هرمزگان از استان های بسیار محروم در ابتدای انقلاب اسلامی بود و از نظر شاخص های آموزشی و بهداشتی و اقتصادی در رتبه پایینی بود. اما به برکت انقلاب اسلامی و توجه به مناطق محروم این استان در مدار رشد و پیشرفت قرار گرفت و اکنون به قطب کشاورزی، صیادی و صنعتی و تولید انرژی تبدیل شده است.
استان هرمزگان پیش از انقلاب ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشت که یک ششم جمعیت فعلی بود و با همان جمعیت محدود از نظر خدمات و بهره مندی امکانات بهداشتی و درمانی، آموزشی و فرهنگی زیر خط فقر بود.
در سالهای گذشته و با الهام از برنامه های محرومیت زدایی و سازندگی آهنگ توسعه در استان رشد فزاینده ای گرفته است.
در دو سال گذشته نیز هرمزگان از نظر جذب سرمایه گذاری ها در کشور رتبه نخست کسب کرده است. بی شک این همه دستاوردهای اقتصادی و صنعتی با تقویت روحیه خودباوری در مردم و مسولان پس از انقلاب آغاز شده ؛ توسعه ای که با نقش و محوریت اصلی مردم بوِیژه روستاییان همراه بوده است.
بیش از ۸۰ درصد مدیران و مسولان هرمزگانی پس از انقلاب از روستاها و مناطق محروم و دور افتاده ای بوده اند که نشان از ماهیت اصلی انقلاب در توسعه عدالت و توجه به محرومان و مقابله با اشرافی گری بوده است.
هرمزگان با بهره گیری از نیروی توانمند انسانی و متخصص و ظرفیت های اقتصادی سالانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان به خزانه کشور واریز می کند که ۴۰ درصد بیشتر از درآمد موظفی سالانه است.
این درآمد در سال های آینده با طرح های توسعه ساحل مکران و صنعت شیلات و گردشگری چند برابر خواهد شد. هرمزگان ابتدای انقلاب اسلامی راه آهن ، بزرگراه و آزاد راه و جاده آسفالته روستایی نداشت اما اکنون بیش از ۷۰ درصد ترانزیت کالای کشور از بندر عباس صورت می گیرد.
نوسازی پس از جنگ تحمیلی، فعال شدن و ساخت بنادر تجاری در هرمزگان را به همراه داشت.
استان هرمزگان دارای ۱۴ بندر تجاری است. بزرگترین و مهمترین این بنادر مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس است که مسئولیت ۷۰ درصد عملیات کانتینری و ۶۰درصد علمیات صادرات و واردات کشور را بر عهده دارد.فعالیت ها در این بندر تجاری توانسته پس از انقلاب طرح های تحریمی دشمنان را خنثی کند و این بندر اکنون با ۲۵خط کشتیرانی دنیا و ۸۰ کشور در ارتباط است.بندری که نقطه اتصال کشورهای شمال اروپا ، اسکاندنیاوی و روسیه به کشورهای حوزه خلیج فارس ، اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا درمسیر رهگذر شمال -جنوب است.
ریل گذاری و اتصال ریل به بندر مزیت های بندرشهید رجائی را افزایش داده و به نقطه کانونی ترانزیت شمال و جنوب تبدیل کرده است. در ۲۰ سال اخیز ۷۰ کیلومتر ریل گذاری در محوطه های این بندر انجام گرفته است و ۵ اسکله در بندر شهید رجائی به شبکه ریل متصل شدند.
این راهگذار یکی از راهگذار های ترانزیتی بین‌المللی در دنیا است و رتبه ۷۸ در بین ۵هزار بندرتجاری دنیا را دارد. بندر شهید رجائی اکنون جزء ۱۰۰ بندر برتر دنیاست.در ابتدای انقلاب تنها ۳ هزار پزشک در کشور وجود داشت ولی پس از انقلاب دانشگاه علوم پزشکی تنها ، نزدیک به دو هزار فارغ التحصیل داشته است.استان هرمزگان در ابتدای انقلاب اسلامی از استان های بسیار محروم بود و کمترین توجه ونگاهی به این استان می شد اما به برکت انقلاب اسلامی و با شعارهای عدالت طلبانه جمهوری اسلامی پیشرفت ها در استان آغاز شد و هر چند هنوز ظرفیت های جدیدی در استان وجود دارد اما شکوفایی این ظرفیت ها نیازمند همتی و تلاشی مضاعف به مانند ابتدای انقلاب است.
پس باید انقلابی ماند تا پیشرفت کرد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید