در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، با حضور استاندار هرمزگان همزمان با آغاز پویش سراسری طرح مردمی کشت یک میلیارد درخت در کشور، عملیات کشت ۳ میلیون نهال حرا در سواحل استان هرمزگان آغاز گردید.

به گزارش روابط عمومی منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان، صبح امروز شنبه ۱۱ آذرماه، همزمان با سراسر کشور در استان هرمزگان پویش کاشت ۶٫۵ میلیون نهال برگزار و کاشت ۳ میلیون اصله نهال حرا در سواحل ۷ شهرستان استان آغاز شد.

آیین نمادین کاشت این میزان نهال صبح امروز با حضور مهدی دوستی استاندار هرمزگان  و فرماندار ، شهردار بندرعباس وسایر مدیران دستگاههای اجرایی در ساحل پارک ولایت بندرعباس برگزار و پس از آن نیز همزمان در ۶ شهرستان ساحلی استان کشت در سواحل ،مصب رودخانه ها و…  اجرایی شد.

استاندار هرمزگان در این آیین اظهار داشت: یکی از طرح‌های خوبی که در این دولت آغاز شد پویش کاشت یک میلیارد درخت بود و بنا به برش استانی که در این طرح وجود دارد هرمزگان نیز سهمی به خود اختصاص داده است.

وی افزود: سهم استان ما در این طرح کاشت ۲۵ میلیون اصله نهال است که به طور متوسط سالانه باید حدود ۶٫۵ میلیون درخت درسطح استان کاشته شود.

مهدی دوستی گفت: در مقایسه با ۲ سال پایانی دولت گذشته که به طور متوسط صد هزار درخت کاشته می‌شد سال گذشته دو میلیون نهال در استان کاشته شد و امسال نیز ۶ و نیم میلیون نهال کاشته می‌شود و رشدی ۶۵ برابری را رقم زده‌ایم.

همچنین درادامه سید محمد نور موسوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: در خصوص تولید حرا در دوسال پایانی دولت قبل در مجموع ۱۰۰ هزار اصله ( سالانه ۵۰ هزار اصله) تولید و کشت شده این درحالی است که در سال ۴۰۰و ۴۰۱ دو میلیون اصله نهال حرا تولید وکشت شده است که بطور متوسط سالانه یک میلیون نشان دهنده رشد ۲۰برابری یا ۲۰۰۰درصدی هستیم وخداروشکر در سال ۴۰۲ برنامه ریزی تولید و کشت ۳میلیون نهال حرا شده که نشان دهنده رشد ۳برابری یا ۳۰۰درصدی نسبت به سال گذشته و درمجموع در دولت مردمی میزان تولید وکشت به ۵میلیون رسیده است ( از ۱۰۰هزار به ۵میلیون که رشد ۵۰برابری) وبا لحاظ قراردادن سایر گونه ها رشد۶۵ برابری رسیده ایم که می توان گفت یکی از دلایل اصلی این موفقیت تکیه به مردم و به مشارکت های مردمی و همراهی گرفتن ازمردم در امور بوده است.

موسوی گفت: با اشاره به آغاز سراسری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور از ۱۱آذرماه گفت: امروز همزمان با سراسر کشور در هرمزگان نهضت کاشت یک میلیارد درخت با کاشت ۳میلیون نهال حرا آغاز می شود.

وی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری هر ایرانی سه درخت باید کشت کند و در استان هم امروز هر هرمزگانی سه نهال کشت خواهد کرد تا این پویش همچنان تداوم داشته باشد.

وی تصریح کرد: عملیات کاشت نهال در استان با توان مضاعف ادامه خواهد یافت تا بتوانیم استان سرسبز و زیبایی داشته باشیم . مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با اشاره به کارکرد حرا گفت: کشت حرا علاوه بر نقش بسیار بالا در جذب و ترسیب کربن؛ کمک به کاهش گازهای گلخانه ی ، حفاظت سواحل در برابر فرسایش و امواج و موجب سرسبزی سواحل در استان می گردد.

موسوی افزود: تولید این درختان تماما توسط مردم و کاشت آن نیز توسط مردم استان انجام خواهد شد، کاشت نهال حرا در سواحل استان هرمزگان در راستای تحقق اقتصاد دریا محور می‌تواند کمک شایانی به بازسازی ذخایر ماهی و میگو نیز بنماید.

 

امروز همچنین استاندار هرمزگان با حضور در نهالستان ۸ هکتاری باغو به عنوان بزرگترین نهالستان تولید درختان گرمسیری جنوب کشور و نهالستان مردمی سرچیل از روند تولید و کشت  نهال اکالیپتوس در قالب طرح زراعت چوب وکشت گونه های سریع الرشد چوبده بازدید و یک نهال اکالیپتوس به صورت نمادین کشت شد.

گفتنی است سطح جنگلهای مانگرو در هرمزگان ۱۹هزار و ۶۵۰هکتار می باشد که با اجرای  اقدامات سیاست مردمی سازی

توسعه و احیایی اکنون به حدود ۲۴ هزار هکتار رسیده است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید