رئیس کل دادگستری هرمزگان از برگزاری ۷ دادگاه علنی آنلاین طی یک هفته در این استان خبر داد.

مجتبی قهرمانی “رئیس کل دادگستری هرمزگان” اظهار داشت: در اجرای سند تحول قوه قضاییه و با استفاده از ظرفیت‌های جدید پیش بینی شده در قانون برای تسریع و تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی، ۷ جلسه دادرسی علنی از طریق سامانه های الکترونیک به صورت برخط طی یک هفته اخیر در استان برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه این دادگاه ها توسط شعبه سوم حقوقی دادگستری کیش و شعبه های نهم و دوازدهم حقوقی بندرعباس برای تعیین تکلیف چند پرونده مهم برگزار شده است، افزود: دادگاه‌های علنی و برخط استان هرمزگان در سامانه سهراب و فضای اسکای روم درگاه قوه قضاییه به صورت زنده پخش می شوند و ۳ هزار کاربر برای هر یک از این جلسات در این درگاه در نظر گرفته شده است.

قهرمانی تصریح کرد: توسعه دادگاه‌های علنی برخط، گامی مهم در راستای اجرای اصل ۱۶۵ قانون اساسی و مفاد مندرج در سند تحول قوه قضاییه است که به منظور افزایش آگاهی عمومی، ترویج فرهنگ حقوقی و بهره‌گیری بیشتر دانشجویان، اساتید و کارشناسان حقوق برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دادرسی الکترونیک یکی دیگر از اقدامات دستگاه قضایی در راستای هوشمند سازی فرآیندها و توجه به حقوق شهروندی است، گفت: در دادرسی الکترونیک امکان حضور غیر فیزیکی افراد در دادگاه‌ها با استفاده از فناوری نوین محقق شده است که نتیجه آن کاهش اطاله دادرسی، تسریع در خدمات رسانی قضایی، تسهیل فرایندها، صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان، جلوگیری از انحرافات اداری، کاهش جمعیت دادگاه و از بین بردن محدودیت‌های جغرافیایی است.

این مقام قضایی یادآور شد: در بستر دادرسی الکترونیک مشکلات ناشی از مسافت‌های طولانی نیز از بین می‌رود و این امکان برای افراد فراهم می‌شود که در هر منطقه، مکان و حتی در هر کشوری بتوانند در جلسات دادرسی استان هرمزگان به صورت مجازی و الکترونیک حاضر شوند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین خاطرنشان نشان کرد: علاوه بر این، شفافیت نیز از جمله مهمترین دستاوردهایی است که دادرسی برخط و الکترونیک برای دستگاه قضایی به همراه دارد و بر این اساس با توجه به برنامه ریزی ها و تمهیدات اتخاذ شده، به زودی تعداد دادرسی‌های علنی برخط در محاکم استان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید