فروغ مسلم زاده //آفتاب جنوب ۲۴

بلایای طبیعی همواره کره زمین را تحت تأثیر قرار داده وسبب وارد آمدن آسیب به مردم نظیر جراحت،بیمـاری سـوء تغذیه، فشار های روحی ـ روانی ومرگ می شوند . زلزله و سیل به عنوان مهمترین بلایای طبیعی درکـشور مـا مطـرح هـستند وآنچه که از این بلای فاجعه می سازد عدم آگاهی برای مقابله با عواقب آن وپیشگیری از تـأثیر سـوء وقـایع طبیعـی بـر ارکـان تندرستی – اقتصادی و محیطی است . در کشور ما بارندگی شدید و ناگهانی و طغیان فصلی رودهای پراکنده از مهمترین زمینه های وقوع سیل محسوب می شوند و عدم رعایت ایمنی و استاندار در شهر سازی و ساختمان سـازی ، شـرایط خـاص اقلیمـی و عدم کارآیی سیستم های هشدار دهنده و مبارزه با حوادث و نهایتاً عدم آگاهی کافی مردم نسبت به سـیل و نکـات ایمنـی آن غالباً منجر به بروز حوادث و پیامد های دهشتناکی می گردد .
چند سالی است که سیلها یکی پس از دیگری و خیلی زودتر از دورههای بازگشت طبیعی به وقوع میپیوندند.
بزرگترین سیلهای تاریخ جهان در هزاره اخیر از کشورهای متعدد در شمال اروپا تا شرق چین را در بر میگیرد ،اما نکته این است که در یکصد سال اخیر بیشتر سیلهای ویرانگر جهان در کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه بویژه در آسیا به وقوع پیوسته و هزاران نفر را به کام مرگ کشانده است. وجه مشترک تمامی این کشورها توسعه نیافتگی و تخریب گسترده سرزمین و پوشش گیاهی است که یکی از دالیل وقوع سیل به شمار می آید.

بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی، بخش وسیعی از کشور و از جمله استان های یزد، سیستان‌ و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، نیمه جنوبی فارس،کرمان، خراسان رضوی و اصفهان تا پایان هفته جاری تحت تاثیر سامانه بارشی جدیدی قرار می گیرد که پیامد آن بارش های سنگین و جاری شدن سیل در جنوب کشور خواهد بود.با تشدید فعالیت سامانه بارشی در جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب شرق کرمان، وضعیت جوی این سه استان برای امروز نارنجی اعلام شد.

به گفته کارشناسان اثر مخاطره همچون، سیلاب، طغیان رودخانه ها، آبگرفتی گسترده، آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش شعاع دید، احتمال تخریب پل ها و مسدود شدن جاده ها ، خسارات به صنعت کشاورزی، شکستن درختان و تیرهای چراغ برق وجود دارد.

شهرسازیها و حذف گیاهان باعث کاهش مقدار آب نفوذی و افزایش آب سطحی میشود. حجم زیاد آب از یک طرف بر برزگی طغیان میافزاید و از طرفی با افزایش فرسایش، رسوباتی به وجود میآورد که با برجای گذاشتن آنها ظرفیت بستر اصلی رود کاهش مییابد. موارد پیش معموالً تاثیر تدریجی دارند، ولی سیلهای ناگهانی و فاجعه آمیز اغلب بر اثر تخریب سدها و بندها، ایجاد میشوند.

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید