فروغ مسلم زاده //افتاب جنوب ۲۴

می توان گفت توسعه فعالیت‌های دریا محور لازمه افزایش تراز اقتصادی است.دریا بزرگ‌ترین محور و بستر تجارت بین‌المللی است و بخش زیادی از کالاهای تجاری دنیا از طریق دریا مبادله می‌شوند، در همین راستا نیز افزایش توان اقتصادی دریا محور می‌تواند توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد.طی سال‌های اخیر کشور‌هایی که دسترسی به آب‌های بین المللی دارند تلاش کرده اند با اتکا به ظرفیت‌های عظیم نهفته در این مناطق در مسیر رشد وتوسعه اقتصادی گام بردارند. ایران نیز با توجه به دسترسی به این منبع عظیم ثروت، یعنی دریا، و استفاده از قابلیت‌های آن در زمینه گردشگری، تجارت، ساخت شناور، شیلات و انرژی می‌تواند زمینه توسعه این مناطق را فراهم آورد.

توسعه اقتصاد دریا محور یکی‌ از برنامه ها و راهبردهای اصلی در اقتصاد کشور به شمار می رود که باید در این زمینه تمامی دستگاه ها و بخش های حمل و نقلی همکاری جدی تری داشته باشند.تربیت نیروهای مرتبط با صنعت و اقتصاد دریا محور باعث می شود که توسعه مهارت ها در استان هرمزگان متناسب با ظرفیت های موجود منطقه ای باشد. موضوع دریامحوری و اقتصاد دریا، موضوع بسیار مهمی در کشور است که اولویت دولت سیزدهم است تا در کنار توسعه اقتصاد دریامحوری به توسعه شهرها در کنار دریا اقدام کند. اقتصاد دریامحور فرصت­های شغلی جدیدی ایجاد می­کند و منجر به افزایش تولید ناخالص منطقه­ ای و درآمد نیروی کار می­ شود. آینده ­نگاری فرآیند سازماندهی­ شده­ هدف­مندی است که باعث گردهم آمدن بازیگران کلیدی عرصه­ های علم و فناوری برای ترسیم آینده­ای­ امکان­پذیر و راه­های رسیدن به چنین آینده ­ای می ­شود.

در رقابت رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری سعی می‌کند با اتکا به مزیت‌های منحصر به خود گوی رقابت را از دیگر کشور‌ها برباید. برخی کشور‌ها بر حوزه صنعت، برخی کشور‌ها بر صادرات منابع و برخی کشور‌ها بر ارائه خدمات تمرکز می‌کنند. در این بین برخی کشور‌ها که دسترسی به اقیانوس داشته اند سعی کرده اند تا در مناطق نزدیک به دریا نظام اقتصادی خاصی با محوریت دریا طراحی کنند تا شاهد توسعه آن مناطق باشند.

محدوده فعالیت های اقتصادی وابسته به آب فراتر از فعالیتهایی مثل شیلات، گردشگری و احتمالا حمل و نقل دریایی است و مستلزم صنایع جدید از جمله انرژی های قابل تجدید، پرورش آبزیان، استخراج در دریا، بیوتکنولوژی دریا است.
فعالیت های اقتصادی وابسته به آب که از آن با عنوان اقتصاد آبی یاد می شود به معنای استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره های آبی اعم از اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و درنهایت افزایش تولید ناخالص داخلی کشورها است و با توجه به اینکه بخش زیادی از مرزهای سرزمینی ما در محدوده آب های وسیع خلیج فارس،دریای عمان، دریاچه خزر و جزایر متعدد آنها قرار دارند می توان با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی ظرفیتهای عظیمی را برای ایجاد اشتغال پایدار منظم در زمینه های مختلف و متنوع بهره برد.

نقش جوامع محلی در اقتصاد دریا محور
حرکت از فعالیت های اقتصاد مبتنی بر سنت هایی که طی صد ها سال مردم حاشیه دریا ها با آن خو گرفته و زندگی خود را بر مبنای آن استوار کرده اند به سوی شکل گیری توسعه اقتصادی سالم و متوازن مستلزم برنامه ریزی دقیق با در نظر گرفتن شرایط فرهنگ محلی و واگذاری برخی امور به تشکل های مردمی است. متاسفانه عدم توجه به برخی امتیازات وشرایط محلی و تجویز راه حل های غیر عملیاتی، در اجرا خود را نشان داده و باعث بروز نارسایی خواهد شد و در نتیجه عدم مشارکت مردم مناطق مورد نظر و شکست طرح ها را به همراه خواهد داشت لذا بهرمندی از نظرات سازنده مردم به واسطه شناخت نسبت طبیعت، ظرفیت های فرهنگ بومی و جامعه آنها نقش موثری در رشد توسعه مناطق دریایی ، جزایر و ساحل خواهد داشت.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید