فرزانه مسلم زاده/آفتاب جنوب

با توجه به استقرار و رشد شتابان صنعت (مجموعه واحد های صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ) در محدوده غرب کلان شهر بندرعباس طی سه دهه اخیر و هم افزایی آلایندگی های ناشی از فعالیت این صنایع علی الخصوص در زمینه آلودگی هوا و همچنین تشدید وضعیت موصوف با تردد متوسط ساعتی ۱۶۰۰ خودرو در طول ۱۴ کیلومتر از بندر شهید رجایی تا بندر شهید باهنر، زمینه بارگزاری فشار بیشتر بر اقلیم کلان شهر بندرعباس موجب شده است.

همچنین شاخص های پایداری و سبزینگی شهری، رشد یکجانبه صنعت در جوار کلان شهر بندرعباس بدون لحاظ مسئولیت‌های اجتماعی صنایع در خصوص محیط زیست شهری موجب کاهش ضریب مطلوبیت محیط زیست انسانی و افت شدید شاخص زیست پذیری شهری در محدوده کلان شهر بندر عباس شده است.

با عنایت بر پاسداری از اصل ۵۰ قانون اساسی، بند ۷ الزامات تحقق سند گام دوم انقلاب در بخش محیط زیست و همچنین پیش‌بینی صریح قانون گذار مبنی بر اختصاص و ایجاد ۲۵ درصد فضای سبز در بخش صنعت از یک سو و از سوی دیگر نرخ سرانه پایین ۷.۵ متر مربع فضای سبز شهری با مساحت ۴۳۵ هکتار و فاصله معنی‌دار نرخ سرانه فضای سبز با کلان شهر مشهد ۱۴ متر مربع و استاندارد جهانی آن ۲۵ متر مربع، نیاز است در راستای منویات مقام معظم رهبری در زمینه توسعه فضای سبز و تاکیدات نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان مبنی بر مشارکت مجدانه صنایع در اجرای مسئولیت اجتماعی خود درخواست های قابل انجام نیز بررسی و عمل شود.

فضاهای سبز شهری از اهمیت زیادی برای بهبود شرایط زیستی جوامع امروزی برخوردار هستند. امروزه رشد ساخت و سازهای شهری و در پی آن عدم توجه به مکانهای روح بخش و دل انگیز ، کاهش سهم فضای سبز و باغهای شهری را در پی داشته است.

یک کارشناس معماری در این خصوص گفت: فضاهای سبز شهری هم از دیدگاه تأمین نیازهای زیست محیطی شهرنشینان و هم از نظر تأمین فضاهای فراغتی و بستر ارتباط و تعامل اجتماعی آن جایگاهی در خور اهمیت دارد. یکی از معیارهای ارزیابی کیفیت محیط هر شهر، وجود فضاهای سبز عمومی است.

وی با اشاره به اینکه فضاهایی که شهروندان بتوانند با ایمنی و آسایش خاطر با هم به گفت و گو بپردازند، اظهار کرد: اهمیت این مسأله تا حدی است که امروزه توجه به فضاهای سبز شهری و اعمال سیاست هایی که مردم شهرها را از مشکلاتی مانند یأس و ناامیدی برهانند و باعث ارتباط با فضاهای سبز و محیط گردند، از مهم ترین وظایف نهادهای شهری است.

وی اضافه کرد: در واقع از جمله شاخص های مهم توسعه پایدار، برنامه ریزی هوشمندانه اوقات فراغت بوده که در این زمینه، نقش فضاهای سبز بسیار مهم است.

این کارشناس ارشد معماری منظر در خصوص مهمترین کارکردهای فضاهای سبز در شهرها،عنوان کرد: کارکرد تفریحی، کارکرد بهداشتی، کارکرد ارتباطی، کارکرد آموزشی و کارکرد خرید و فروش از جمله مهمترین کارکردهای فضاهای سبز در شهرهاست.

در هرمزگان بارش کم سالانه و تبخیر چند برابر آن همراه با دیگر عوامل طبیعی است که این استان را نیز در بر گرفته و گوناگونی گونه های پوشش گیاهی و کل رویش را در آن حساس و فقیر ساخته است و گیاهان این منطقه منحصر به گیاهانی است که معمولا در نقاط کم آب و خشک می رویند.

درختچه ها و گیاهانی که در این مناطق رشد می کنند ، عبارتند از” کهور، کنار” ( سدر )و خربزه درختی که درخت آن شبیه خرماست. گیاهانی که در این استان می رویند می توان از کلپوره، بومادران، بابویه، خاکشیر و شورپسند که در مناطق شوره زارها یافت می شوند نام برد.

تنوع گل و گیاه در شهر بندرعباس بسیار محدود بوده و از نظر وارد کنندگی گل وگیاه از شهرهای دیگر با محدودیت ها و عدم استقبال روبرو می باشد از جمله مهمترین گلهای کاشت شده در معابر و فضاهای سبز در فصل پاییز می‌توان گل اطلسی، آهار، جعفری، شب بو، کلم زینتی، شمعدانی، ستئوس، همیشه بهار، گازانیا و در فصل تابستان گلهای گرمسیری مثل ناز، پریوش و کوکب کوهی و به تازگی گل گلایول را نام برد. اما نقطه قابل تامل دیگر در این شهر، عدم توزیع مناسب فضای سبز می باشد و متاسفانه برخی محلات شهر، فاقد پارک و فضای سبز هستند ، در حالیکه با حضور ساحل در ساختار شهر بندرعباس که نقش بسیار مهمی را در منظر این شهر ایفا می کند، می توان با در نظر گرفتن این عنصر ارزشمند از پتانسیل های آن در ساختارفضای سبز شهر بندرعباس بهره برد و از آنجا که بندرعباس یک شهربومی و دارای آداب و رسوم و پیشینه بومی و تاریخی و فرهنگی خاص خود است و روح شهر در ذهن و خاطرات شهروندان جریان دارد، نیاز بوده با توجه به تاریخچه و هویت شهری آن با ایجاد فضاهای روح بخش یکنواخت، وحدت بصری مطلوب حاصل شود.

ﻳﻜی از ﻧﻘﺶ ﻫﺎی ﻃﺮاﺣﺎن ﻣﺤﻴﻂ ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ورود و ﺣﻀﻮر ﻃﺒﻴﻌـﺖ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺧﻼﻗﻴﺖ ﻫﻨﺮی ﺑﻪ ﻣﺤﻴﻂ ﻫﺎی ﻣﺼﻨﻮع و ﺑﺎ ﻟﺤﺎظ ﻧﻤﻮدن ﺗﻨﻮع زﻳﺴﺘﻲ ﺑﻮﻣﻲ ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎی ﻣﻨﻈﺮ ﺷﻬﺮی است.

جا دارد شهردار محترم بفکر فضای سبز متناسب با اقلیم بیشتری در شهر بندرعباس باشند.

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید