رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میناب از برگزاری کارگاه آموزشی تحلیل چالشها و راهکارهای توانمند سازی زنان در طرح های منابع طبیعی با رویکرد مشارکت در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در بندر تیاب خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان؛  خسرو بهرامی نژاد گفت: به منظور تقویت مشارکت زنان در امر ترویج و توسعه و احیای منابع طبیعی نیاز به فعالیت­ های ترویجی، مشارکت زنان در طرح های آموزشی منابع طبیعی و ارتقاء سطح آگاهی اقشار مختلف جامعه به­ ویژه زنان و افزایش حسن اعتماد و خوداتکایی و سرعت در انجام طرح ­ها و پروژه ­های منابع طبیعی می­ باشد.

وی افزود: کارگاه آموزشی مذکور با مشارکت زنان روستایی بندر تیاب به همت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میناب و موسسه مشق آفرینش با رویکرد ایجاد تعاونی بخش زنان جهت مشارکت در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، تولید و کاشت نهال درختان حرا در تالاب بندر تیاب برگزار شد.

مهدی شیرخانی دبیر شبکه تشکلهای منابع طبیعی و محیط زیست استان هرمزگان و مدیرعامل موسسه مردم نهاد مشق آفرینش به عنوان مدرس ضمن بیان سخنان و جملاتی از مقام معظم رهبری در مورد مسئولیت انسان نسبت به طبیعت، به موضوعاتی از قبیل ارزش‌ها و کارکردهای جنگل‌های حرا، مسئولیت‌های انسان در قبال خدمات اکوسیستمی این بوم سازگان بسیار ارزشمند و چالشها، تهدیدات و آسیب‌های وارده به جنگل‌های حرا و نقش بسیار حیاتی آنها در پایدار سیل و صیادی و حفظ اشتغال و امنیت غذایی صحبت‌هایی رو به شرکت کنندگان در دوره ارائه کرد.

وی سپس با نمایش تصاویر، ارائه نمونه‌های موفق و بیان مثالهایی عینی و ملموس، از عملکرد مثبت و موثر زنان در مباحث منابع طبیعی و آبخیزداری استان و کشور پرداخت.

شیرخانی به مسئله سهم زنان در سبد مشارکت منابع طبیعی اشاره و درباره چالش‌هایی من جمله در بحث فرهنگی و حضور خانم ها در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی،  کار تیمی، مهارتهای کسب و کار و فعالیت‌های فیزیکی و گاها سخت میدانی و با تاکید بر این مهم که امروز مشارکت در عرصه های منابع طبیعی و آبخیزداری محدود به آقایان نمی‌باشد و زمینه برای مشارکت زنان به خوبی میسر و در دسترس می‌باشد با اشاره با خصلتها و روحیات زنانه منجمله انضباط و دقت، مراقبت و مادرانگی موجود در نهاد زنان ایشان را برای اجرای فعالیتهای مشارکتی در این حوزه بسیار مطلوب و پرتوان دانست و با ارایه یک نمونه استانی موفق زمینه باورمندی و درک بهتر موضوع را برای شرکت کنندگان فراهم نمود.

طی کارگاه مذکور بازدیدی از یکی از نمونه های موفق تعاونی زنان روستایی سطح استان هرمزگان که در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست طی سالیان گذشته فعالیت داشته اند صورت گرفت.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید