رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میناب از بازدید احمدی نماینده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و ناظر کشوری طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال از طرح های زراعت چوب و تولید نهال درخت در میناب خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان ؛  خسرو بهرامی نژاد گفت: توسعه زراعت چوب یکی از اقدامات مهم در زمینه حفاظت از جنگل هاست به همین منظور و برای تأمین چوب مورد نیاز کشور، طرح توسعه زراعت چوب که از اهداف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است در دستور کار این اداره با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان قرار گرفته است.

وی افزود: به منظور استفاده بهینه از آب‌ های غیر متعارف شهرستان با مشارکت قرارگاه سازندگی و آب و فاضلاب طرح کاشت درختان اکالیپتوس توسط مردم و بسیجیان محدوده اراضی بحل اجرایی خواهد شد که عمده فعالیت های اجرایی این طرح شامل، توسعه زراعت چوب باشد.

در این بازدید مهران پور معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان گفت: تولید و تأمین نهال با هدف پشتیبانی از عملیات اجرایی طرح تولید گسترده نهال از ارقام اصلاح شده چوبده که توسط واحد جنگل قبلا خریداری گردیده جهت تحویل به  بخش های خصوصی و نهالستان های دولتی با دوره برداشت اقتصادی کوتاه و توان تولید چوب بالا برنامه ریزی شده است.

وی ضمن اشاره به این که با توجه به خشکسالی و کمبود ذخایر آبی، اجرائی شدن طرح زراعت چوب علاوه برکسب درآمد پایدار برای بهره برداران، نقش بسزایی در تامین نیاز صنایع چوبی و سلولزی کشور را دارد، افزود: ایجاداشتغال،گسترش پوشش گیاهی، تأمین مواد اولیه صنایع چوبی و سلولزی، حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان جنگلی، حفاظت از منابع آب و خاک و استفاده از آب‌های غیرمتعارف از جمله اهداف اجرای طرح زراعت چوب است.

مهرانپور افزود: بهره بردارانی که تمایل داشته باشند در اراضی زراعی خود زراعت چوب داشته باشند در صورت برخورداری از زمین و آب می‌توانند درخواست خود را به ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها ارائه داده و پس از تشکیل پرونده، نهال رایگان دریافت کنند.

در این بازدید احمدی ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته گفت: حفاظت از جنگل‌های طبیعی یکی از مهمترین اهداف توسعه زراعت چوب است که در طرح زراعت چوب برای جلوگیری از نابودی جنگل‌های طبیعی اجرا می‌شود و می‌کوشد که در راستای تأمین چوب مورد نیاز کارخانجات و صنایع سلولزی باعث جلوگیری از نابودی جنگل‌های طبیعی شود.

وی ضمن اشاره به طرح کاشت یک میلیارد درخت در دوره چهار ساله افزود: نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سال جاری کلید خورده و قرار است هر سال ۲۵۰ میلیون نهال کاشته شود و بعد از ۴ سال به یک میلیارد برسد،  رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کردند که اگر هر ایرانی ۳ نهال بکارد و مردم پای کار بیایند این هدف به راحتی قابل دسترس است،  نظر رهبری این است که خود مردم پای کار بیایند و دستگاه‌های دولتی نیز حمایت و نظارت را انجام دهند.

در پایان بهرامی نژاد ضمن اشاره به ظرفیت بالای شهرستان میناب در بحث توسعه جنگل های مانگرو افزود: طی دو سال گذشته در این شهرستان بیش از ۶۰۰ هکتار جنگل کاری در سواحل با نونهال های گونه حرا صورت گرفته است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید