فروغ مسلم زاده //

کار به عنوان فعالیتی سازنده از سوی انسان عالوه بر کسب درآمد برای تأمین نیازهای زیستی باید بتواند باقی نیازها را نیز ارضا کند. حس بیفایدگی، نرخ باالتر طالق، احتمال بیشتر اعتیاد به الکل و مواد مخدر درمیان بیکاران برخی از اثرات منفی بیکاری به شمار میروند

نرخ بیکاری در سال گذشته برابر با ۹.۲ درصد بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹ کاش ۰.۴ واحد درصدی را نشان می دهد. با این وجود کاهش ۰.۴ درصد نرخ مشارکت در این بازه زمانی موید این موضوع است که کاهش نرخ بیکاری را نمی تواند به عنوان بهبود شرایط بازار کار قلمداد کرد.

بنابراین هر چند نرخ بیکاری در سال گذشته کاهش یافته بود اما با توجه به کاهش نرخ مشارکت در این بازه زمانی، این موضوع را نمی تواند ناشی از بهبود بازار کار و افزایش اشتغال قلمداد کرد.

جمعیت شاغلین ١۵ ساله و بیشتر در سال ١۴٠٠، برابر با ٢٣ میلیون و ۴۴٧ هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل بیش از ١٨٠هزار نفر افزایش یافته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ١۴٠٠، بخش خدمات با ۴۹.۸ درصد بیش¬‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣.٨ درصد و کشاورزی با ۱۶.۳درصد قرار دارند.

اما در بهار ١۴٠١، به میزان ۴٠,٩ درصد جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١۴٠٠) ٠.۵ درصد کاهش یافته است.

نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢۴ ساله حاکی از آن است که ٢۴,٠ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ١۴٠١ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١۴٠٠) ١.٩ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣۵ ساله نیز نشان می‌دهد که در بهار ١۴٠١، ١۶,۶ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار ١۴٠٠، به میزان ١.٠ درصد افزایش یافته است.

در استان هرمزگان نیز در آغاز به کار دولت سیزدهم نرخ بیکاری هرمزگان ۱۸.۲ درصد بود که با حدود ۳ درصد کاهش به ۱۵.۳ درصد رسیده است و تلاش ما بر این است که تا پایان سال دوم فعالیت دولت نرخ بیکاری در استان را تک‌رقمی کنیم که طبیعتاً با توجه به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان مبلغی که بعد از سفر ریاست محترم جمهور به استان تزریق شده است و پروژه‌هایی که در هفته دولت و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد حتماً این امر محقق خواهد شد.

به گفته استاندار هرمزگان با توجه به برنامه‌ها و آینده هدفگذاری شده استان در حوزه گردشگری نیاز است ناوگان حمل و نقل عمومی مخصوصاً تاکسی‌ها نوسازی شوند از این رو لازم است از محل اعتبارات تبصره ۱۸ تمهیداتی اندیشیده شود تا اعتبار ویژه‌ای به این حوزه اختصاص داده شود، همچنین در حوزه برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی هم با توجه به اهمیت موضوع و نقشی که در کاهش مصرف سوخت دارند لازم است مساعدت لازم برای تخصیص اعتبار انجام شود.

در پایان می توان گفت کاهش نرخ بیکاری نه سند و مدرک و آمار بلکه به مشاهدات کف جامعه و کوچه و خیابان دیدنی و لمس کردنی است وقتی می توان با صراحت از کاهش نرخ بیکاری سخن گفت که جمعیت جوان و جویای شغل در خیابانها بی هدف پرسه نزده ویا به مشاغل کاذب و سطح پایین رو نیاورند .

 

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید