فروغ مسلم زاده //

کاهش نشاط اجتماعی و بروز معضلات اجتماعی متعدد این روزها نیازمند آسیب شناسی و کالبدشکافی عمیقی است .

ورزش، عامل ساخت جامعه سالم و افراد شاداب و با انگیزه است و البته انجام فعالیت‌های ورزشی نیازمند وجود فضاهایی مناسب است تا ورزشکاران بتوانند تمرینات ورزشی خود را به‌صورت حرفه‌ای در آن انجام دهند و کسانی هم که ورزش را به‌عنوان راهی برای زندگی بهتر و سالم‌تر انتخاب کرده‌اند در محیطی بانشاط فعالیت‌های ورزشی را انجام دهند .اما مشکل اینجاست که بیشتر استان‌های کشور با چالشی به نام کمبود سرانه ورزشی دست به گریبان هستند؛ هرچند شدت آن در برخی استان‌ها بیشتر و در برخی کمتر است.سرانه فضای ورزشی، یکی از مهم‌ترین مباحث در رابطه با ورزش است و وقتی فضایی برای ورزش کردن موجود نباشد، طبیعتاً نمی‌توان به فعالیت‌های ورزشی پرداخت و آن را توسعه داد که این موضوع از لحاظ سلامت، تأثیراتی منفی بر روی اجتماع و افراد می‌گذارد.

در هرمزگان به علت نبود زیرساخت‌ها، سهم ناچیز از سرانه ورزشی و کمبود امکانات، استعدادهای ورزشی این استان هیچوقت به شایستگی امکان بروز نداشته، نقیصه بزرگی که پس از انقلاب تلاش‌های موفقی برای رفع آن برداشته شده است. تا همین چند سال پس از انقلاب خبری از زمین‌ها و امکانات ورزشی در استان نبود، روستاها از مکان و سالن ورزشی بی بهره بودند و استعدادهای ورزشی منطقه نشکفته، پژمرده شده و امکان بروز و ظهور پیدا نمی‌کردند، آنهایی نیز که می‌درخشیدند امکان ادامه فعالیت در منطقه نداشته و در خارج از استان و یا کشور روزگار گذرانده و این دیار را فراموش می‌کردند.

بسراغ یکی از مربیان تیم های قدیمی فوتبال شهر بندرعباس رفتیم و از مشکلات ورزش سوال کردیم. با ما همراه باشید.

وی که سه دهه عمر خود را برای پرورش استعدادهای ورزشی نوجوانان این خطه گذاشته در خصوص مشکلات و کمبودهای ورزش استان گفت : برای رفع کمبودها گام‌ها و اقدامات خوب اما ناکافی در سال‌های گذشته با ساخت و ساز سالن‌های ورزشی در اقصی نقاط استان اجرایی شد که بخش مهمی از آن سهم دولت تدبیر و امید بویژه دولت دوازدهم بوده است. هرمزگان دروازه تجارت کشور است، اما بنا به دلایل مختلف، در حوزه‌های زیادی ازجمله سرانه فضای ورزش، کمبودهای فراوانی را احساس می‌کند که در مقایسه با دیگر استان های کشور همیشه در وضعیت نامناسب قرار داشته است.ما در رشته های ورزشی از استعدادهای خوبی در بخش های شهری و روستایی برخوردار هستیم که می توان با استفاده از توان مالی صنایع، استعدادهای ورزشی را شناسایی و به رشد و شکوفایی آن کمک کنیم، اما متاسفانه هرمزگان با داشتن استعدادهای فراوان و چهره های برتر ورزشی، سهم اعتبارات  ورزشی ناچیزی دارد که با رشد و ظرفیت های استان همخوانی ندارد.

  پروژه های ورزشی نیمه کاره
این مربی فوتبال می گوید:  پروژه‌های همیشه نیمه‌تمام در ورزش، که گویا قرار نیست هیچ‌وقت تمام شوند به‌جز یکی دو مورد که به نظر می‌رسد آن‌ها هم‌اکنون بازهم در دست‌ساخت قرار دارند و فقط افتتاحیه‌های سوری برایشان گرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین معضلات در بخش استانی همین افتتاح‌های نمایشی یا سوری است. برای هر پروژه که فکرش را بکنید لااقل دو بار افتتاحیه گرفته‌شده و شیرینی و گل و تقدیر و تشکر برگزارشده است اما همچنان پروژه ناتمام است و نمی‌توان از آن بهره‌برداری کرد همه ما به‌دفعات مختلف شاهد بوده‌ایم که مدیران وزشی استان در ایامی مانند هفته دولت یا دهه فجر به‌کرات از آن به‌عنوان برنامه ویژه خود برای این ایام یاد می‌کنند و حتی با استناد به آن سرانه ورزش کشور را هم رو به افزایش نشان می‌دهند.

وی افزود: حتی برای افتتاح این پروژه‌ها، وزیر ورزش و معاونانش را به استان دعوت می‌کنند اما نتیجه تغییری نمی‌کند. شاید افتتاح‌های صوری که انجام می‌شود فقط در کارنامه مدیران ثبت می‌شود و برایشان امتیاز می‌آورد تا پست بهتری بگیرند؛ اما به‌گونه‌ای نیست که پروژه مورد نظر قابلیت استفاده و بهره‌برداری داشته باشد و به همین دلیل در فهرست پروژه‌های نیمه‌تمام باقی می‌ماند تا شاید زمانی به‌گونه‌ای تکمیل شود که قابلیت استفاده و بهره‌برداری پیدا کند. به گفته  مدیرکل ورزش و جوانان هرمزگان در ۳۱ مرداد  ۱۴۰۰؛ ۳۶پروژه ورزشی با اعتباری بالغ بر ۲۵میلیارد تومان در هفته دولت افتتاح می شد.

این مربی دلسوخته در ادامه افزود: حال باید بررسی کرد که چند پروژه از این ۳۶ پروژه ورزشی به بهره برداری واقعی رسید.آخرین وضعیت این پروژه ها در نشست احمد مرادی نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، تقی زاده معاون وزیر ورزش و جوانان، امیاری مدیرکل ورزش و جوانان استان هرمزگان با کریمی مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور در تارخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت.در این جلسه آخرین وضعیت سالن چند منظوره سام و زال جزیره قشم، عملیات و آغاز ساخت سالن ۶۰۰۰ نفری بندرعباس با همکاری و حمایت استاندار هرمزگان و اعتبار جهت تعمیر و تجهیز استادیوم ۲۰ هزار نفری خلیج فارس بندرعباس مورد بررسی قرار گرفت و توافق شد تا علاوه بر اعتبارات مصوب هر یک از پروژه ها، با اختصاص اعتبارات ملی از سوی وزارت ورزش و جوانان در جهت تسریع در اتمام و تکمیل پروژه های نیمه تمام ورزشی استان هرمزگان، حمایت لازم انجام شود. لازم به ذکر است پروژه های ورزشی بسیارِ دیگری در روستاها و شهرستان های هرمزگان وجود دارد که به حال خود رها شده و سال ها از زمان کلنگ زنی آن گذشته است و به فراموشی سپرده شده اند که در گزارش های آینده بیشتر به آنها می پردازیم و هر یک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم .

حال باید منتظر ماند  تا با تغییرات اجرایی و مدیریتی شاهد رونق و توسعه در سرانه فضاهای ورزشی و رفع مشکلات حوزه ورزش و جوانان بود.

انتهای پیام/

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید