این روزها ایران در کوران موج پنجم کرونا قرار دارد ما همچنان نمی دانیم به قله پیک پنجم رسیده ایم یا نه؟ با این حال موج ششم با کمترین فاصله پیش روی ما قرار گرفته است. ابتدای مرداد ماه برخی از مسوولان نسبت به ایجاد موج ششم «هشدار» می دادند و «اظهار نگرانی» می کردند اما حالا با گذشت یک ماه این هشدارها رنگ واقعیت به خود گرفته و آنچه بدیهی به نظر می رسد طغیان تازه کرونا با تابلوی موج ششم و به نام واریانت «لامبدا»ست؛ واریانتی که طبق فرمول همه موج های پیشین در کشورهای همسایه دیده شده و خیلی زمان نمی برد تا وارد کشور شود. واریانتی که از واریانت فراگیر کنونی یعنی دلتا سرایت پذیری و البته که بیماری زایی بیشتری دارد و خبر بدتر این که همراه با پاییز در جامعه شیوع پیدا خواهد کرد

استاندار هرمزگان: هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرید

استاندار هرمزگان در جلسه هماهنگی ستاد استانی کرونا صبح امروز گفت: سویه لامبدا ویروس کرونا آخرین موردی است که سازمان جهانی بهداشت آن را در فهرست جهش‌های کرونا طبقه بندی کرده است که باید مورد بررسی و توجه قرار گیرد اما آنچه تا امروز در دسترس کارشناسان این حوزه قرار گرفته حکایت از این دارد که سویه لامبدا قدرت انتقال بالایی دارد و دانشمندان هم این سویه کرونا ویروس را مقاوم ترین گونه در برابر آنتی بادی ها می دانند؛ چه آنتی بادی هایی که در اثر بیماری توسط بدن افراد تولید می شود و چه آنهایی را که به وسیله واکسن تولید می شود. این گونه به سرعت در شیلی، آرژانتین، برزیل، کلمبیا، اکوادور و مکزیک در حال شیوع است. براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، کرونا لامبدا جهش‌های زیادی را در مفاهیم ژنی شامل می‌شود که می‌تواند به افزایش قابلیت سرایت پذیری و همچنین افزایش مقاومت آن در مقابل آنتی بادی‌ها منجر شود، همین مساله باعث شده بسیاری از متخصصان سلامت، گونه اصلی کرونا و حتی گونه پلاس را فراموش کرده و هم اکنون تمام تمرکز خود را روی گونه لامبدا کرونا قرار دهند

تشدید کنترل مرزهای زمینی و دریایی کشور برای پیشگیری از ورود کرونای لامبدا

دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا با اعلام خبر ابلاغیه جدید فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا به استانداران سراسر کشور ارسال نموده است .

دستور وزیر کشور به برقراری تمهیدات لازم از سوی استان‌های مرزی و دستگاه‌های ذیربط، در راستای پیشگیری از ورود سویه کرونای لامبدا از کشورهای مبداء جهش یا دیگر کشورهایی که شیوع این نوع از ویروس در آنها مشاهده و گزارش شده، است

علایم لامبدا مشترک با سایر گونه ها

رییس دانشگاه علومپزشکی هرمزگان تاکید کرد: به باور برخی از متخصصان عفونی علائم مبتلایان به کرونای لامبدا با دیگر سویه‌ها مشترک بوده، علائم اصلی شامل تب، سرفه خشک، تنگی نفس و خستگی،گلودرد، اسهال، ورم ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پا است. وی افزود: بنابراین افراد باید همچنان از ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنند، دستان خود را به صورت مرتب بشویند و از حضور در مکان‌های شلوغ با تهویه نامناسب نیز دوری کنند اما پاییز نزدیک است و با سرد شدن هوا، پنجره‌ها بسته خواهد شد و در نتیجه آن راه‌های تهویه هوا در محیط‌های سربسته، مسدود می‌شود و همین مسئله می‌تواند به انتقال ویروس کمک کند.

فرشیدی گفت: به اعتقاد کارشناسان، عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری کووید -۱۹ دارد که با تغذیه مناسب تقویت می‌شود و یکی از عوامل افزایش میزان ابتلا به کرونای لامبدا، وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های ریوی، قلبی، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است؛ به گفته این متخصصان، کمبود دریافت مواد غذایی و کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و A و D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین مصرف روزانه منابع غذایی دارای ویتامین C مانند سبزی و سالاد همراه با غذا می‌تواند مقاومت بدن را در مقابل انواع بیماری‌ها از جمله کرونا افزایش دهد.باید گفت شدت بیماری لامبدا بیش از نوع های گذشته است ، واریانت لامبدا در آمریکای جنوبی شناسایی شده و مطالعه بر روی این جهش جدید ویروس کرونا در حال انجام است.

این مقام بهداشتی هرمزگان تاکید کرد:طبق تحقیقات واریانت جدید کرونا تحت عنوان لامبدا از قدرت سرایت و انتقال بیماری بالاتری نسبت به جهش‌های قبلی برخوردار بوده و احتمالا شدت بیماری اش هم بیشتر از نوع‌های قبلی کروناست. این گونه با گونه های دیگر کرونا نیز تفاوتی ندارد فقط قدرت سرایت پذیری آن به افراد دیگر فوق العاده بالاست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هشدار داد: واریانت جدید لامبدا جوانان را بیشتر از نوع‌های قبلی درگیر می‌کند. اگر مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، باعث می‌شود تا ابتلای یکی از اعضا، همه افراد خانواده را درگیر کند، افراد تا قبل از انجام واکسیناسیون در هنگام خروج از منزل و حضور در مراکز شلوغ باید از ماسک استفاده کنند و به هیچ‌وجه شستن دست‌ها با آب و صابون را فراموش نکنید. مردم باید از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی بپرهیزند تا زنجیره انتقال بیماری کرونا قطع شود، البته کاهش رعایت پروتکل های معمول ازسوی شهروندان همه دست به دست هم داده تا این سوال مهم شکل بگیرد که آیا جامعه تاب و توان مقابله با موج تازه و سهمگین تر کرونا را خواهد داشت؟ آن هم در شرایطی که هنوز نتوانسته ایم واریانت دلتا را کنترل کنیم و روزانه حدود ۷۰۰ نفر جان عزیزشان را در کشور از دست می دهند.

 احتمال ورود لامبدا به ایران
به گفته متخصصان هنوز این ویروس در کشور مشاهده نشده است اما تجربه های پیشین در موج‌های گذشته نشان می دهد از شیوع واریانت‌های تازه در ایران گریزی نیست و در صورت ورود این واریانت به کشور، لامبدا می‌تواند به چالش جدید برای مدیریت ویروس کرونا تبدیل شود. ترکیه، قطر و هند کشورهایی هستند که حالا نشانه هایی از واریانت تازه کرونا در آنها مشاهده شده است؛ به همین علت تا ابتدای پاییز باید منتظر ورود این ویروس به ایران باشیم که چقدر کادر درمان و شهروندان توان مقابله با واریانت تازه را خواهند داشت؟ در واقع این نگرانی وجود دارد که این نوع ویروس از غرب ایران وارد کشور شود.

با توجه به تجربه های گذشته و به کار بردن راه حل هایی همچون اعمال محدودیت، ممنوعیت تردد، دسته بندی مشاغل و دورکاری کارمندان و ناکارآمدی حداکثری این مداخلات به نظر می رسد تنها راه چاره کنونی واکسیناسیون عمومی و سرعت در روند آن است چراکه در غیر این صورت روزهای سخت تری پیش روی مردم ایران خواهد بود. شاید همین امروز هم برای کنترل لامبدا دیر شده باشد، اما هر چه هست، باید زودتر نسبت به کنترل و نظارت دقیق مرزهایی که احساس می‌کنیم ویروس از آن نقاط وارد می‌شود، اقدام کنیم. زیرا، کمتر از یک ماه به پایان فصل تابستان و شروع روزهای سرد پاییز مانده است.

واکسیناسیون ۹۰درصدی سالمندان هرمزگانی/ فوت ۱۳بیمار کرونایی

فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در خصوص واکسناسیون شهروندان هرمزگانی گفت: متاسفانه امروز ۱۳ نفر دیگر به جمع جان‌باختگان کرونا در هرمزگان افزوده شد و شمار جان‌باختگان این بیماری در استان به دوهزار و ۱۶۶نفر رسید.

وی افزود: جان‌باختگان ۷ آقا و ۶ خانم در بازه سنی ۲۸ تا ۸۵ سال از بندرعباس، بندرلنگه، میناب، قشم، پارسیان و جاسک بودند.

نوروزیان افزود: با بستری شدن ۱۹۶ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار کل بستری‌ها به ۸۶۰ نفر رسید.

 

وی گفت: اکنون ۱۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۲۸ نفر از آنها وخیم است.

برقراری تورهای ارزان قیمت همراه با سوغاتی مرگبار لامبدا

با وجود اینکه ویروس لامبدا در ترکیه  و دبی درحال گردش است اما تورهای گردشگری این کشور از مبدا ایران به مقصد شهرهای درگیر این ویروس با نازل ترین قیمت ها به فروش می‌رسد. علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در پایتخت با اشاره به شناسایی سویه لامبدا در ۴۰ کشور جهان، اظهار داشته با توجه به اینکه انتشار از طریق مرزها صورت می‌گیرد، کنترل مرزها و ترددها مهم‌ترین موضوع در پیشگیری از ورود این سویه جدید است. بنابراین اعمال محدودیت‌های جدی تر در مرزهای کشور و به خصوص انجام قرنطینه هوشمند در مبادی ورودی مرزهای زمینی و هوایی در جنوب کشور  بسیار اهمیت دارد.

در همین حال برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند، ویروس لامبدا در کشور ترکیه مشاهده شده است اما ترکیه مقصدی است که بسیاری از ایرانی‌ها به عنوان مقصد ارزان به آن سفرهای زیادی می‌کنند چون ویزا ندارد نزدیک است و تورهای گردشگری آن از بسیاری مقاصد ایرانی ارزان‌قیمت تر است. این روزها نیز که ویروس لامبدا در ترکیه مشاهده شده، اتفاقاً به جای اینکه سفر به این کشور ممنوع شود؛ تورهای گردشگری آن به نازل‌ترین قیمت‌ها فروخته و تبلیغ می‌شود.

در حال حاضر بلیت تک پرواز رفت و برگشت به استانبول تنها چهار میلیون تومان هزینه دارد اما برای سفر با تورهای ارزان قیمتی که این روزها تبلیغ آن بسیار زیاد شده است، برای چهار روز سفر در هتل‌های چهار و سه ستاره همراه با پرواز و صبحانه حدود ۵ تا ۸ میلیون تومان هزینه لازم است. این نرخ‌ها در ارزان‌ترین قیمت فروخته می‌شود و تبلیغات آن در فضای مجازی از سوی آژانس‌های مسافرتی نیز به وفور دیده می‌شود از طرفی افرادی که به صورت خودسرانه بدون مجوز تور گردشگری به مقصد ترکیه می‌برند نیز بسیار زیاد هستند و گاهی با وعده بیمه قانونی تور از سوی آژانس‌های مسافرتی این تورهای گردشگری را با نرخ‌های کمتر نیز به فروش می‌رسانند.

 

 

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید