با وجود خطرات ناشی از اوج گیری مجدد شیوع کرونا و مقررات سفت و سختی که برای حضور گردشگران به جزایر در نظر گرفته شده اما معاش و ارتزاق هم جایگاه خود را دارد به همین خاطر تردد گردشگران به جزایر بخصوص جزیره هرمز همچنان به قوت خود ادامه دارد .
جدا از لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی که اصولا به آموزه های اخلاقی افراد بستگی دارد از لحاظ ماهیتی بین گردشگران هرمز و قشم تفاوت های وجود دارد که قابل اعتنا است .
گردشگران جزیره هرمز عموما جوانان طرفدار محیط زیست و دوستداران طیبعت هستند در حالیکه گردشگران قشم عمدتا خانواده ها و بعضا برای خرید راهی این جزیره می شوند.
البته این را هم باید در نظر داشت که اخیرا به برخی از طیف های گردشگر جزیره هرمز انتقاداتی شده و برخی مسئولان آنها را هیپی، معتاد و شیطان پرست معرفی و خواستار برخورد با این افراد شده اند این در حالی است که این مسئولان توانایی ایجاد بدیهی ترین خدمات نظیر ایجاد یک باب سرویس بهداشتی عمومی را نداشته اند.
با این همه آنچه که گردشگران جزیره هرمز را گلایه مند کرده ضعف خدمات و نبود زیر ساخت های حوزه گردشگری است .
یکی از گردشگران جوان اهل بندرعباس در گفتگو با ندای هرمزگان می گوید ؛ با وجود این همه گردشگر حیرت آور است که در این جزیره اغذیه فروشی ، رستوران و عرضه کنندگان غذاهای محلی فعالیت نمی کنند وی به طعنه گفت ؛ اگر این جزیره در استان فارس یا کرمان بود حداقل ۲ برابر جمعیت ساکن جزیره در حوزه گردشگری شغل ایجاد شده بود اما واقعا عجیب است که بجز چند دستفروش خاک رنگی جزیره و یک دستفروش که چند کارتن کیک آن هم به قیمت گران خدمات دیگری به خیل گردشگران ارائه نمی شود .
یکی دیگر از جوانان اهل استان فارس نیز به ندای هرمزگان گفت ؛ بجز چند مغازه کوچک و یک رستوران که بخاطر روز جمعه در حاشیه خیابان های جزیره تعطیل است عملا در حاشیه جاذبه های دیدنی جزیره خدماتی عرضه نمی شود و گردشگران مجبورند جلوی یک دستفروش که چند کارتن کیک با قیمت سر گردنه عرضه می کند صف بکشند و این جای تاسف است .
وی گفت باید الان داخل این جزیره حداقل چند هایپر مارکت فعال باشد دهها دکه فروش اغذیه فعالیت کند، باید هر طرف نگاه کنی اغذیه محلی و سنتی عرضه شود ، این جوان گردشگر ادامه داد ؛ مسئولان حوزه گردشگری استان و بخشداری هرمز با گذشت این همه سال نتوانستند چند سرویس بهداشتی در سطح جزیره ایجاد کنند و این برای مردمی که به این جزیره سفر می کنند حیرت آور است.

گلایه ها از عملکرد ضعیف خدماتی در این جزیره زیبا زیاد است یکی از جوانان اهل تهران که ساکن بندرعباس است به ندای هرمزگان می گوید ؛ اینکه گردشگران را با چند موتور واگن دار به اطراف جزیره ببرند یا برای گردشگران اقامتگاه و سوئیت ایجاد کنیم به معنی پایان کار نیست این جزیره در حوزه گردشگری پتانسیل بسیار زیادی برای ایجاد مشاغل و خدمات دارد و جای حیرت است که در این چند دهه چطور استان هرمزگان چنین موهبتی را فراموش کرده است
وی افزود مسئولان بجای اینکه به جوانهای گردشگر برچسب بزنند همت کنند با این همه پتانسیل گردشگری شغل ایجاد کنند»
جزیره هرمز دیدنی های فراوانی دارد چه از لحاظ جاذبه های طبیعی و چه تاریخی اما آنچه که میتوان به آن اعتراف کرد شدت انتقادات و گلایه های جوانانی است که برای تفریح و تفرج یک روز تعطیل عازم این سرزمین دیدنی شدند اما کمبودها و ضعف ها انها را گلایه مند کرد
این جزیره زیبا به بهشت زمین و جعبه مداد رنگی شهرت یافته با بیش از ۹۰ طیف رنگی شهرت دارد؛ جزیره ای که تمامی رنگ های دنیا یکجا در آن جمع شده و یک تابلوی نقاشی زیبا خلق کرده است.

سواحل رنگی، دره مجسمه ها، پرتگاه های صخره ای و سنگی بکر در کنار دریا، غارهای دریایی، قلعه پرتغالی ها، دره مجسمه ها، حیات وحش جانوری و دریایی مانند آهوان، لاک پشت ها و شقایق های دریایی، آبسنگ های مرجانی، گنبدهای رنگارنگ نمکی، پوشش گیاهی بومی و جنگل های مانگرو از جمله جاذبه های دیدنی جزیره هرمز است.

با وجود امکانات اندک خدماتی این روزها نگاه منفی و اعتراض به ساختار شکنی گردشگران جزیره هرمز در تیتر رسانه ها فراوان است
مدتی قبل «محمد هرمزی» عضو شورای شهر هرمز از حضور گردشگرنما در جزیره گلایه کرد و گفت: گردشگرنماها کسانی هستند که کمتر در بوم گردی‌های مجاز ساکن می‌شوند و بیشتر در اطراف جزیره و نقاط بکر آن کمپ می‌زنند. هرمزی می‌گوید: «برخی از این افراد در پوشش گردشگر وبه‌عنوان صاحب کافه‌های سنتی اقدام به توزیع مواد مخدر صنعتی می‌کنند.» هرمزی بی‌سر و سامانی وضعیت گردشگری جزیره هرمز را از عدم وجود اداره مستقل میراث فرهنگی در آن می‌داند»
با این حال به قول طیفی زیادی از گردشگران افراد مسئولی نظیر هرمزی توان ایجاد بدیهی ترین خدمات را به گردشگران نداشته و این ضعف عملا سبب بیکاری و فقر در جزیره شده است
البته باید یادآور شد که از چند سال پیش توسعه جزیره هرمز به بنیاد برکت واگذار شده است این بنیاد سال گذشته آمار و آرقام اغراق آمیزی از توسعه در جزیره هرمز ارائه کرد که فقط مورد توجه طنزنویسان استان واقع شد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید