✍️ : جلیل نمازی

🔹 انتخاب و انتصاب مسوولین رده های مختلف اداری و اجرایی، یکی از مسایل مهم و ضروری و از وظایف خطیر حکومت اسلامی است؛ چرا که مهم ترین عامل دوام یک نظام و حکومت، فرزانگی و شایستگی مسوولین و کارگزاران آن نظام می باشد. اگر مدیران شایسته و تربیت یافته در راس سازمان ها قرارگیرند، کیفیت فعالیت های سازمانی به طور فزاینده ای بهبود خواهد یافت. زیرا مدیریت شایسته، محور اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملت ها به شمار می آید. بنابراین انتخاب و انتصاب افراد در رده های مختلف سازمانی باید بر اساس معیارها و ملاک هایی باشد تا افراد شایسته جهت تصدی پست های سازمانی انتخاب و به کار گمارده شوند.

🔸 مثلا مدیران آموزشی، آموزش و پرورش در کیفیت اجرای برنامه های آموزشی و پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت لازم است از ویژگی ها و شایستگی های متناسب با این مسئولیت خطیر برخوردار باشند؛ زیرا یک نظام آموزشی بدون بهره مندی از مدیران شایسته، دلسوز، متقی، مخلص، مدبر و با تجربه، نایل به اهداف خود نمی گرددد . بنابراین استفاده از چارچوب کلی و نظام مند و اجرای طرح های مناسب در زمینه جذب، تربیت و نگهداری مدیران از ضروری ترین اقدامات در جهت اصلاح مدیریت آموزش و پرورش و حرکت به سوی اعمال اصل شایسته سالاری در مدیریت آموزشی است.

🔹 دخالت اکثریت نمایندگان مجلس در امور داخلی ادارات از انتصاب مدیرکل گرفته تا رئوسای ادارات شهرستان و مدیران مدارس باعث شده است که مدیران کل و مدیران میانی در شهرستان ها فاقد توانایی و استقلال و شهامت لازم در تصمیم گیری و مدیریت باشند.از نتایج این سیاست نادرست ،فرسودگی مدیریت در آموزش و پرورش بوده است به طوریکه بخش بحرانی آن با کنار رفتن مدیران سفارشی و عدم وجود نیرو های تربیت شده جایگزین، امروز بیش از هر زمان دیگری خود نمایی می کند.

🔸 در تعریف جامع، مدیریت هماهنگی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق هدف‌های سازمانی است. وقتی که مدیران کل و رئوسای شهرستانها در حیطه ی وظایف خود به انحای مختلف تحت فشارهای ناموجه باشند مسلما در تحقق وظایف کلان خود توفیق لازم را نخواهند داشت. دخالت نمایندگان و اعمال فشارهای غیر موجه به یک مدیر کل آموزش و پرورش برای انتصابات و تغییرات درون سازمانی حتی در حد جا به جایی مدیران مدارس امری نامعقول و زیان بخش است.

🔹 یک مدیر ارشد آموزشی به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش استان باید بتواند فارغ از اعمال فشار عوامل برون سازمانی و درون سازمانی بستر مناسب تحقق برنامه های کلان خود را در زمینه بهبود و ارتقای شاخص های کمی و کیفی آموزشی استان را فراهم سازد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید