خورشید به عنوان یک منبع بی پایان انرژی می تواند حل کننده مشکلات موجود در زمینه انرژی و محیط زیست باشد . متاسفانه انرژی ارزان و سود بانکی بالا هر دو باعث می شود که هزینه کردن در سیستم برق خورشیدی در کشور ما مقرون به صرفه به نظر نیاید در صورتی که در دراز مدت این سیستم ها بسیار مقرون به صرفه هستند و تاثیر بسزایی در کم کردن آلودگی هوا نیز خواهند داشت.

صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش معضلات محیط زیستی و آلودگی ها، اصلاح الگوی مصرف و جایگزینی انرژهای تجدید پذیر از دیگر اهداف استفاده از پنل های خورشیدی است.

با افزایش جمعیت به تبع نیاز به استفاده از انواع انرژی ها جهت تامین نیازهای انسانی را شامل میشود که در نهایت موجب ایجاد گازهای گلخانه ای و آلودگی های بیشترزیست محیطی واز بین رفتن ذخایر طبیعی می شود.

اما جایگزینی انرژی های پاک به جای سوختهای فسیلی یکی از راههایی است که علاوه بر جلوگیری از بین رفتن ذخایر طبیعی و آسیب به محیط زیست موجب استفاده از انرژی های جدید وپاک می شود تا انسان بتواند سالیان بیشتری از طبیعت و مواهب طبیعی در زمین استفاده نماید.

هاجر عبدی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان در خصوص هزینه های استفاده از پنل های خورشیدی برای مصارف خانگی می گوید: احداث نیروگاه‌های خورشیدی خانگی برای هر واحد مسکونی بین ۴۵۰ تا ۵۰۰میلیون ریال هزینه نیاز دارد.

وی گفت: برای نصب هر پنج کیلو وات پنل خورشیدی بر روی پشت بام منازل حدود ۵۰۰میلیون ریال نیاز است. در راستای حمایت از متقاضیان قرار داد خرید تضمینی ۲۰ساله وجود دارد و بعد از خرید و نصب پنل حدود سه سال بعد سرمایه اولیه بازگشت خورده و در سال ۹۹ ماهانه حدود ۱۵میلیون ریال برای هر مشترک سودآوری خواهد داشت.

عبدی تاکید کرد: در سال های اخیر برنامه وزارت برق استفاده از  پنل‌های خورشیدی اقدامات خوبی انجام گرفته و با ارایه برنامه های تبلیغاتی و معرفی فواید و سودهی پنل های خورشیدی در آینده شاهد افزایش آنها خواهیم بود. نصب این پنل‌های خانگی در پشت بام‌ها، هم میزان مصرف برق خانگی کاهش پیدا می‌کند و هم میزان دریافتی نیروی خورشیدی را می‌تواند به راحتی به فروش برساند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان اظهار داشت: زمانی که تولید برق خورشیدی افزایش یابد تولید برق نیروگاه کاهش یافته و موجب صرفه جویی در برق پاکسازی محیط از آلودگیها خواهد شد. واحدهای آٍپارتمانی می توانند در صورت برخوردار بودن از هر ۲۰متر فضا برای هر پنج کیلو وات پنل خورزشیدی از مزایای نیروگاههای خورشیدی خانگی برخوردار شوند.

این مقام مسئول درادامه با اشاره به مزایا و مواهب این پنل های خورشیدی گفت: نیروگاه‌های خورشیدی امروزه در دنیا مورد استقبال فراوان قرار گرفته است، ولی در ایران به دلیل قیمت پایین برق نتوانسته بود به جایگاه اصلی خود برسد. به همین دلیل وزارت نیرو با ایجاد شرایط خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی خانگی و نیروگاه‌های بزرگ با قیمت بالاتر، امکان احداث نیروگاه‌های خورشیدی با توجیه اقتصادی مناسب را فراهم کرده است. وزارت نیرو به صورت تضمینی برق تولیدی نیروگاه خورشیدی شما را تا ۲۰ سال خریداری می‌کند و هر سال هم با توجه نرخ تورم، پولی که به شما می‌دهد افزایش پیدا خواهد کرد. در ایران فقط برق نیروگاه خورشیدی آنگرید را خریداری می کنند و نمی توانید نیروگاه خورشیدی داشته باشید برای مصرف خودتان و مازاد مصرف خودتان را بفروشید. نیروگاه آنگرید هرچقدر تولید می کنید همان لحظه به شبکه برق تزریق می کند.

عبدی درادامه گفت: استان هرمزگان به علت شرایط خاص آب و هوایی و با متوسط روزانه هشت و نیم ساعت تابش نور خورشید، یکی از استان‌های مستعد کشور برای استقرار پنل‌های خورشیدی است و حتی می‌توان از آن به عنوان طرح ملی انرژی خورشیدی مورد ارزیابی ومطالعه قرارداد.

گرمای شدید هوا در بیشتر روزهای سال، بالابودن میزان مصرف برق و همچنین افزایش مدت زمان مفید تولید برق خورشیدی درهرمزگان از متوسط کشوری و حتی جهانی از دیگر دلایل مهم برای حمایت و استقرار نیروگاه‌ها و سامانه‌های خورشیدی در این استان جنوبی است.

آسمان صاف و تابش مستقیم نور خورشید به عنوان یک هدیه‌ای الهی برای استان هرمزگان برای بهره برداری از آن در تولید ثروت ارزان قیمت در قالب راه‌اندازی پنل‌های انرژی خورشیدی یک ضرورت است؛ چرا که تولید برق با نور خورشید هزینه‌های زیادی را از دوش مردم می‌کاهد.

استان هرمزگان بین ۳۴۰ تا ۳۵۰ روز در طول سال بهترین ظرفیت برای استفاده از انرژی پاک و بدون آلایندگی خورشید و تولید برق از این منبع انرژی دارد که این امر هم یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر این منطقه جنوبی در کشور و حتی جهان به شمار می‌رود.

استفاده از انرژی‌های نو و پاک همچون خورشیدی در استان‌هایی همانند هرمزگان که ۹۵ درصد از روزهای سال از موهبت تابش نور آفتاب بهره‌مند است، همچنین می‌تواند یک رویداد الهام بخش و درآمدزا برای مردم بویژه افراد نیازمند به حساب ‌آید.

طبق اعلام شرکت توزیع برق هرمزگان، تمام شهرستان‌های این استان بویژه بندرعباس، میناب، حاجی آباد، رودان و بستک بهترین مکان برای راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی دارد.

دو سوم ماه‌های سال در هرمزگان آفتابی و گرم است

سرپرست مرکز تحقیقات سازمان هواشناسی هرمزگان در خصوص تابش نور خورشید می‌گوید: بیش از ۲ سوم از ماه‌های سال در این استان هوا گرم و آفتابی است.

راحله رمضانی افزود: شدت تابش نور خورشید نیز در استان گرما و شرجی هرمزگان به یکهزار و ۹۶۵ کالری بر سانتی‌متر مربع می‌رسد.

وی یادآورشد: تابش مستقیم نور خورشید و وسعت زیاد آن در استان هرمزگان خود می‌تواند بستر مناسبی برای راه اندازی پنل‌های خورشیدی و لزوم توجه بکارگیری از این انرژی پاک باشد.

در پایان باید گفت با توجه به گرمای هوا در ۹ ماه از سال در هرمزگان  انتظار می‌رود علاوه بر تاکید مراکز تصمیم‌ گیری کلان کشور برای حرکت به سمت توسعه دریافت انرژی خورشیدی، از طرف مسوولان امر توجه بیشتری به این موضوع شود تا علاوه بر جلوگیری از الودگی های زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف انرژی موجب اشتغال زایی هم در شهرها وروستاهای هرمزگان بشود.

هرچند که تاکنون گام‌های خوبی در این مسیر در کشور و هرمزگان برداشته شده اما باتوجه به خطرهای روزافزون استفاده از سوخت‌های فسیلی که قیمتی گزاف و شاید جبران ناپذیر برای حیات انسان دارد، لذا باید نگاه جدی‌تر به مقوله استفاده از انرژی های پاک همچون انرژی خورشیدی بویژه در استان‌هایی همانند هرمزگان داشت .

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید