آفتاب جنوب ۲۴:در وصف آلودگی ساحل بندرعباس خصوصا در منطقه سورو که خروجی فاضلاب های شهری شهرک های مسکونی نیروی دریایی و مناطق مسکونی بومی هاست مطالب زیاده گفته و نوشته شده است . اما انچه که مورد بی توجهی و کم لطفی قرار گرفت عدم ارزیابی های زیست محیطی در خصوص ساخت وراه اندازی پلاژ بانوان در ساحل سورو جهت استفاده بی دغدغه بانوان بندرعباسی از دریابود.

اقدامی که شهرداری بندرعباس اغازگر ان بود تا قطار شتابان توسعه و عمران را به ساحل هم بزند و بانوان بندرعباسی سهمی از تفریحات آبی داشته باشند اما غافل از انکه ورودی فاضلاب های شهری دوشهرک نیروی دریایی در این نقطه جمع شده و علاوه بربوی نامطبوع سلامت اهالی وشهروندان و گردشگران را نیز به خطر می اندازد.

 

۲۲ آذر سال ۹۱ کلنگ احداث پلاژ اختصاصی بانوان توسط استاندار وقت در نوار ساحلی محله سورو در غرب بندرعباس به زمین زده شد اما در ابتدای مهر ماه سال ۹۶ مدیران کل بنادر و دریانوردی و محیط زیست هرمزگان مخالف صریح خود را با بهره برداری از این پلاژ به دلیل آلودگی آب دریا در ساحل سورو اعلام کردند و ۲۰ خرداد ۹۸ نیز بار دیگر مدیرکل محیط زیست استان از ساحل سورو به عنوان یکی از نقاط آلوده نام برد.

مجموعه تفریحی توریستی سورو در قالب یک پروژه سرمایه گذاری آغاز به کار کرد و برای ساخت این پروژه ۲۶ میلیارد تومان هزینه شد و مجموعه ابنیه احداث شده آن سه هزار و ۵۰۰ مترمربع و همچنین حدود یک و نیم هکتار محوطه حوضچه اصلی و حاشیه پلاژ بانوان است که امروز به دلیل الودگی شدید از دریا نمی توان بهره برد و استفاده بانوان ازاین پلاژ که به نام آنها و به کام دیگران بوده فقط استفاده از آب و استخر و سالن های ورزشی سرپوشیده آن است.

باید گفت راه اندازی پلاژ بانوان در ساحل سورو با هدف بهره مندی آزادانه و با امنیت کامل زنان از ساحل صورت گرفت که متاسفانه به دلیل ورود پساپ فاضلاب به دریا و آلودگی ساحل، این بخش اصلی از مجتمع تفریحی توریستی عملا راکد مانده و قابل استفاده نیست.

ورود فلزات سنگین و آلودگی ناشی از اب توازن کشتی ها و سموم وگازهای منتشر شده از فاضلاب های خانگی و نیمه صنعتی شهرکهای نظامی موجی از نگرانی را برای ساکنان و اهالی منطقه و بانوان بندرعباسی ایجاد کرده است که چرا در کنار ساحل نمی توان از زیبایی ها و تفریحات مفرح لذت برد و باید نگران ایجاد انواع بیماری های پوستی و … به دلیل وجود آلودگی ها و ورود فاضلاب های شهری به دریا شد امری که خود مدیران ارشد و شهری و زیست محیطی استان هم به آن اذعان دارند اما دریغ از یک اقدام پیشگیرانه .

اساتید بنام دانشگاه و رییس مرکز اقیانوس شناسی ، نماینده مردم هرمزگان در مجلس و مدیرکل محیط زیست هرمزگان مکرر از ورود فاضلاب به دریا انتقاد کرده و هشدارهای جدی مبنی بر بیماری های لاعلاج و همه گیر در سال های پیش رو داده اند اما تاکنون گوش شنوایی برای شنیدن قصه پرغصه دردناک فاضلاب شهری بندرعباس وجود نداشته است.

فاضلاب های خانگی که به وسیله جوی ها،کانال ها و خورها به ساحل و در نهایت به دریا ریخته می شود علاوه بر مخدوش کردن چهره شهر و ساحل باعث ایجاد بوی تعفن در برخی از نقاط شهر شده که نارضایتی شهروندان بلوار ساحلی را به دنبال داشته است.

ورود فاضلاب به دریا علاوه بر متفرق کردن گردشگران از ساحل، خطرات جبران ناپذیری را برای آبزیان دریایی و خطر انقراض گونه های کمیاب مانند لاک پشت پوزه عقابی در خلیج فارس را به دنبال دارد.

خورهای سطح بندرعباس که دروازه ورود فاضلاب به ساحل است روزانه بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ مترمکعب فاضلاب را وارد دریا می کند که با حیات آبزیان و در نهایت انسان ها بازی می کنند.

بوی تعفن نشات گرفته از فاضلاب در ساحل باعث شده مسئولان توجه جدی به این امر داشته باشند و علی رغم تلاش های بی شائبه همچنان ساحل بندرعباس گرفتار فاضلاب و انباشت زباله هاست

احمد مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس: راهکار مناسب به جلوگیری از ورود فاضلاب به دریا

احمد مرادی درباره وضعیت سرازیر شدن فاضلاب ها به دریا در بندرعباس، گفت: بارها اعلام کرده ایم که باید راهکار مناسبی برای کنترل آلودگی فاضلاب در بندرعباس در دستور کار قرار بگیرد، زیرا پساب فاضلاب نه تنها دریا را آلوده می‌کند بلکه آثار منفی نیز بر اکوسیستم، محیط زیست و سلامت مردم در بندر عباس می‌گذارد.

بی توجهی به ساماندهی فاضلاب برای جلوگیری از ورود پساب فاضلاب به دریا، متاسفانه موجب شده است که ضریب آلودگی محیطی زیستی در  بندرعباس نیز با افزایش روبرو شود و برهمین اساس، جا دارد پس از گذشت ۸ سال از این معضل زیست محیطی، بالاخره این روند برای حفظ سلامت مردم و محیط زیست متوقف شود.

بوی تعفن فاضلاب ، شهروندان بندر عباسی را نگران کرده است 

عضو کمسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بوی تعفن فاضلاب، شهروندان بندرعباسی را نگران  کرده است، یادآورشد: ورود پساب فاضلاب به دریا باید هرچه سریع تر متوقف شود، زیرا  مردم از آلودگی ناشی از پساب فاضلاب بسیار آزرده خاطر  هستند.

.

ورود فاضلاب به ساحل معضلی برای شهر است

فرزانه آرامش، عضو هئیت رئیسه شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه ورود فاضلاب به ساحل بعنوان یک معضل در شهر است، اظهار کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا شاهد کاهش آلودگی در ساحل شهر بندرعباس باشیم و شهروندان بتوانند به راحتی از ساحل استفاده کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی بندرعباس تصریح کرد: بندرعباس به یک اتاق فکر نیاز دارد تا قبل از شروع هر پروژه ای توسط کارشناسان مطالعات پروژه صورت گیرد و از هدر رفت هزینه ها جلو گیری شود.

پساب تصفیه شده فاضلاب در اختیار صنایع غرب قرار می گیرد

رضا مدرس، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در مورد فروش پساب تصفیه شده فاضلاب به صنایع غرب بندرعباس اظهار کرد: ورود بخش خصوصی به منظور بهره برداری از ظرفیت پساب بندرعباس که تاکنون مغفول مانده سبب شد که بتوان این تهدید به یک فرصت برای تامین آب صنایع تبدیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان ادامه داد: با ورود بخش خصوصی و تامین آب صنایع از طریق تصفیه پساب می توان استفاده از آب شیرین کن صنایع را کاهش داد و این امر علاوه بر تاثیرات مثبت زیست محیطی موجب استفاده بهینه از ظرفیت پساب شود.

مدرس با اشاره به مصوبه شورای حفاظت از منابع آب عنوان کرد: طبق مصوبه این شورا، مجوز احداث آب شیرین کن به صنایع داده نخواهد شد و یکی از منابعی که می تواند آب صنایع را تامین کند همین پساب تصفیه شده بندرعباس است.

وی از راه اندازی این طرح تا آخر تیرماه خبر داد و خاطر نشان کرد: تا پایان تیر ماه پروژه تامین آب صنایع غرب بندرعباس از طریق پساب تصفیه شده این شهر عملیاتی خواهد شد.

نقاط آلوده ساحل از نگاه مدیرکل محیط زیست

مدیرکل حفاظت از محیط زیست هرمزگان با انتقاد از ورود فاضلاب از بازار ماهی فروشان بندرعباس به دریا، گفت: براساس پایش های صورت گرفته این فاضلاب آلوده و بطورحتم باید پیش تصفیه شود.

وی با تاکید بر اینکه صنایع باید از پساب تولیدی در تصفیه خانه بندرعباس استفاده کنند، افزود: متاسفانه در حال حاضر تنها دو بنگاه صنعتی در هرمزگان از این پساب استفاده می کنند و مابقی آب مورد نیاز را از دریا تامین می نمایند.
مسیحی تازیانی با اشاره به آلودگی برخی نقاط ساحلی بندرعباس، بیان داشت: براساس پایش های انجام شده ، چهار نقطه آلوده هستند.

مشکل زیست محیطی تخلیه پساب فاضلاب بندرعباس به دریا رفع شود
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری استان هرمزگان گفت: شرکت آب و فاضلاب استان باید هر چه سریع تر نسبت به رفع مشکل زیست محیطی پیش آمده در تخلیه پساب فاضلاب به دریا در شهر بندرعباس اقدام کند.
رضا مدرس در همین زمینه افزود: شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اعلام کرده که پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب مطابق با استانداردهای محیط زیست است که برای روشن شدن این موضوع به مدت ۱۰ روز مهلت دارند که پایش مشترک با اداره کل محیط زیست انجام دهند.
وی بیان داشت: شرکت آب و فاضلاب هرمزگان باید وضعیت تخلیه پساب تصفیه خانه فاضلاب در خروجی گورسوزان بندرعباس به عمق دریا را طبق استانداردهای زیست محیطی مطالعه کند و برنامه زمان بندی اجرای پروژه را به شورای حفاظت از منابع آب این استان ارائه دهد.

اجرای طرح فاضلاب در بافت های فرسوده بندرعباس نیازمند بازسازی بافت شهری است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: اجرای طرح فاضلاب در بافت های فرسوده بندرعباس نیازمند اصلاح و بازسازی بافت شهری است و علاوه بر آبفا دیگر سازمان های مرتبط نیز باید خود را موظف بدانند.
امین قصمی بیان داشت: جمع آوری روان آب های سطحی که در برخی مناطق به گنداب با بار آلودگی بسیار بالاتر از فاضلاب تبدیل شده، به عهده آبفا نیست بلکه مسئولیت هدایت روان آب ها به عهده ارگان دیگری است.
وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان تنها متولی حفظ محیط زیست نیست و اگر به دنبال ارگان مقصر باشیم، مشکل فاضلاب رفع نخواهد شد و تنها راه حل این مشکل، همکاری و دغدغه مند بودن همه سازمان های ذیربط است.
قصمی اظهار کرد: در شهر بندرعباس ۷۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب کار شده اما هر کسی براساس سلیقه و تشخیص خود با شبکه و منحول های فاضلاب (درب های فلزی) رفتار می کند و به عنوان مثال تمامی تانکر های تخلیه فاضلاب های خانگی و غیر خانگی به راحتی فاضلاب خود را از طریق منحول ها وارد شبکه نموده و خسارت های سنگینی به شبکه فاضلاب وارد می کنند.
وی با بیان این که برای رفع مشکل فاضلاب بندرعباس، ما خود را موظف می دانیم، تصریح کرد: در حال حاضر ۷۹ درصد از جمعیت شهر بندرعباس از شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب بهره مندند که حجم فاضلاب جمع آوری شده بیش از ۵۳ هزار متر مکعب در شبانه روز است.

مطالبه عمومی جلوگیری از وورد فاضلاب به دریا

پیشگیری از ورود پساب فاضلاب به دریا یک مطالبه عمومی
جلوگیری از ورود پساب فاضلاب به دریا در بندرعباس یک مطالبه عمومی است و باید هرچه سریع تر راهکار مناسبی برای حل این مشکل، اتخاذ شود.
تصفیه و استفاده از پساب فاضلاب در آبیاری فضای سبز همواره از راهکارهای مطرح در این خصوص بوده و در خصوص اجرای این راهکارها باید کارگروهی تشکیل و بررسی های لازم را انجام دهد تا چاره اندیشی و اقدام شود.
مرگ مرجانها ، عروس های دریا ، پدیده کشند قرمز و دهها موارد آلودگی اعم نفتی وغیر نفتی حاکی از سرازیر شدن فاضلاب خام به دریا بوده که باز این چرخه دوباره به خود ما انسانها که هر روز و هر دقیقه وثانیه این محیط را آلوده می کنیم بر می گردد .
ضرورت حل مشکل ورود فاضلاب به دریا در تصمیم گیری های مسئولان باید به اجماع دست یافته و هر یک از سازمان ها اعم از شهرداری، آب و فاضلاب و آب منطقه ای در رفع آن می توانند نقش داشته باشند.

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید