آفتاب جنوب:  رسانه‌ها بنا به جایگاه و نوع قابلیت‌های خود در تولیدخبر، عکس ، گزارش، انیمیشن، فیلم و خلاقیت‌آفرینی ظرفیت بسیار خوبی در کاهش و محو آسیب‌ها و در ارائه پیام به مخاطبان و کاربران خود نقش‌آفرین هستند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس درهمین زمینه گفت: آسیب یک مفهوم پزشکی بوده که وارد علوم اجتماعی شده لذا نابسامانی و ناهنجاری‌های رفتاری یک جامعه که به صورت فردی یا جمعی صورت می‌گیرد باعث بروز و پیداش تعدی و تخطی و رنج و صدمه روحی روانی و ازهم گسیختی ارزش‌ها و اختلال در سلامت جامعه می‌شود.

سید رضا هاشمی‌زاده  روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اینکه رسانه چه نقشی در ایجاد و کنترل از آسیب‌ها داشته باشد ابتدا باید به سراغ موارد مثبت و مطلوب در بخش کاهش و محو آن آسیب برویم.

وی با اشاره به کارکردهای آموزشی و اجتماعی رسانه، گفت: اثرگذاری رسانه بر افراد یکسان و همگون نیست ولی در یک جمع بندی کلی، اطلاع رسانی و هشدار در مواجه با آسیب‌ها نخستین نقش رسانه‌هاست.

به گفته این جامعه شناس ارتباطات، رسانه‌ها با ارائه خلاقیت و شگردهای رسانه‌ای و ارائه پیام به آگاه سازی جامعه و از بروز آسیب‌های کوتاه مدت و بلندمدت که سلامت اجتماعی را تهدید می کند، در قالب خبر و پیام، ارائه گزارش‌ها، مصاحبه با مسوولان، انتشار فیلم‌ها در حقیقت تولید حساسیت می‌کنند و نقش پیشگیرانه‌ای دارند.

هاشمی‌زاده دومین نقش رسانه‌ها اعم از سنتی و نوین (مجازی) به ایجاد حساسیت و نقش برجسته‌سازی در بین مسوولان در راستای برنامه ریزی، سیاست گذاری و کنترل اجتماعی نقص ها و آسیب ها اشاره کرد.

این روزنامه نگار در هرمزگان سومین نقش رسانه‌ها در برابر آسیب‌های اجتماعی را تقویت اخلاق اجتماعی در راستای بازگشت به ارزش‌های دینی و اخلاقی و سنت‌های مورد وثوق مردم و ارزش‌هایی که به حریم و حرمت خانواده‌ها برمی گردد، عنوان کرد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید