معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هرمزگان با اعلام این مطلب که اجرای طرح کاداستر گامی بلند در جهت پیشگیری از زمین خواری است از حدنگاری یک و نیم میلیون هکتار از اراضی ملی این استان طی یک سال اخیر خبر داد.

علیرضا احمدی منش معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان هرمزگان از برگزاری همایش توسعه طرح کاداستر و پیشگیری از تصرف اراضی توسط این معاونت و با حضور جمعی از مدیران کل ، مسئولین اجرایی و قضایی هرمزگان به منظور بررسی نحوه اجرای طرح کاداستر در مناطق مختلف هرمزگان خبر داد.

وی با اعلام این مطلب که روند رو به رشد جرائم در سطح کشور یکی از مهمترین چالش هایی است که قاطبه مسئولان و آحاد مردم را به خود مشغول ساخته ، اظهار داشت: متأسفانه این روند طی سال های اخیر سرعت معناداری به خود گرفته تا جایی که قوه قضائیه را بر آن داشته تا یکی از بندهای مغفول مانده اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی را با عنوان پیشگیری از وقوع جرم ، بیش از پیش مورد توجه قرار دهد .

این مقام قضایی با اذعان به این مطلب که پیشگیری از وقوع جرم در گام نخست، نیازمند شناخت مؤلفه ها و شاخص ها و همچنین برآورد آمار دقیق توسط دستگاه های متولی و ذی مدخل می باشد، تصریح کرد: به همین منظور ۱۰ جرم اول ارتکابی در سطح کشور بر اساس ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی، شناسایی و استخراج شده اند تا راجع به آنها تصمیم گیری دقیق تری صورت پذیرد.

احمدی منش با اعلام این مطلب که یکی از جرائم دهگانه اولویت دار در سطح کشور ، تصرف عدوانی اراضی است ، خاطرنشان کرد: تصرفات غیرقانونی اراضی در دو حوزه اراضی و املاک خصوصی و دولتی قابل بررسی می باشند .

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هرمزگان با اعلام این مطلب که در موضوع تصرفات اراضی و اموال خصوصی ، نرخ وقوع جرم کم نیست اما مشکل حادی وجود ندارد ، علت این موضوع را در اهتمام بیشتر مالکین خصوصی به حفاظت از اموالشان برشمرد ؛ موضوعی که به گفته احمدی منش ، در صیانت از اراضی ملی کمتر دیده می شود و زمینه طمع ورزی سودجویان را فراهم ساخته است.

وی اظهار داشت: آنچه برای ما مهم است و دغدغه همه مسئولین ارشد کشور و به ویژه مقام معظم رهبری در سنوات گذشته بوده ، موضوع صیانت از اراضی دولتی و ملی می باشد که متأسفانه به لحاظ سهل انگاری ، عدم رصد دقیق و عدم اهتمام در صیانت و نگهدای توسط برخی مسئولین و یا کارکنان دستگاه های متولی موجب تحمیل خسارات و هزینه های گزافی به بیت المال و تضییع حقوق عمومی شده است.

احمدی منش در ادامه افزود: یکی از مهمترین ابتکاراتی که دولت به منظور صیانت از اموال خود به کارگرفته است ، اجرای طرح حدنگار یا کاداستر و صدور اسناد تک برگی است.

این مقام مسئول اظهارداشت : مالکیت کاداستری با توجه به اهداف توسعه پایدار و لزوم تأمین امنیت اجتماعی ، اقدامی مهم و مؤثر در جهت تأمین امنیت فردی و اجتماعی جامعه است و بر اساس آن، سند مالکیت کاداستری به جای سند منگوله دار و دفترچه‌ای قدیمی صادر می‌شود.

وی اذعان داشت: صدور سند مالکیت کاداستری در قالب طرح کاداستر و به دلیل بالابودن ضریب امنیت این سیستم و سرعت در پاسخگویی به مراجعین ثبتی اجرا شده است.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان هرمزگان با اعلام این مطلب که اجرای طرح کاداستر گامی بلند در جهت پیشگیری از زمین خواری است، خاطرنشان کرد: کاداستر، سیستم مدیریت الکترونیکی املاک است که با مکانیزه کردن خدمات ثبتی، ثبت سنتی را به سمت ثبت نوین هدایت می‌کند.

وی در ادامه افزود: طرح کاداستر از عوامل مهم در پیشگیری از تصرف اراضی ملی و ایجاد شفافیت و تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی و دولتی محسوب می گردد.

احمدی منش در ادامه با اشاره به گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهارداشت: اراضی ملی تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی در استان هرمزگان بیش از ۶ میلیون هکتار می باشد اما با وجود وسعت اراضی ملی ، این اداره کل طی یک سال اخیر در حدود یک و نیم میلیون هکتار از اراضی ملی طرح کاداستر را اجرا نموده و اسناد دفترچه ای را با اسناد تک برگی جایگزین کرده است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید