از متخصصین پزشکی در تمامی زمینه‌ها در مورد معیار‌های برتر سلامتی سوال کرده‌ایم. متخصصین پوست، جراح‌ها، روانشناس‌ها، متخصصین تغذیه، گوارش، دندانپزشکان و … به شما می‌گویند از کجا می‌توانید بفهمید فرد سالمی هستید و نیاز نیست به پزشک مراجعه کنید.

 از متخصصین پزشکی در تمامی زمینه‌ها در مورد معیار‌های برتر سلامتی سوال کرده‌ایم. متخصصین پوست، جراح‌ها، روانشناس‌ها، متخصصین تغذیه، گوارش، دندانپزشکان و … به شما می‌گویند از کجا می‌توانید بفهمید فرد سالمی هستید و نیاز نیست به پزشک مراجعه کنید.

اگر یک خانم هستید، سیکل قاعدگی‌تان منظم است

منظم بودن دوره‌ی عادت ماهیانه (بین ۲۷ تا ۳۵ روز) یکی از نشانه‌های سلامت سیستم تناسلی است. سیکل منظم قاعدگی یعنی اینکه تخمک گذاری به طور طبیعی انجام می‌شود و بازتابی از سطح متعادلی از هورمون‌ها از مغز گرفته تا تخمدان‌هاست. زنانی که به دلیل اضافه وزن یا کمبود وزن، وضعیت سلامتی خوبی ندارند معمولا پریودهای‌شان نامنظم است یا پریود نمی‌شوند، زیرا مغز، عملکرد تخمدان‌ها را متوقف می‌کند و تخمک گذاری اتفاق نمی‌افتد یا روی دادنش قابل پیش بینی نیست.

مو‌های ضخیم و ناخن‌های محکمی دارید

مو‌های پُرپشت و ضخیم و ناخن‌های محکم که خوب رشد می‌کنند، علامت سلامتی‌اند. عکس این موضوع نیز صدق می‌کند؛ مو‌های نازک و شکننده و ناخن‌های ترک خورده، اغلب علامت کمبودی در مواد مغذی مانند کمبود آهن، ویتامین D و یاسایر ویتامین‌های مهم‌اند.

معمولا انرژی زیادی دارید

اگر هر روز صبح با انرژی از خواب بیدار می‌شوید، آماده‌ی ورزش و تحرک و شروع یک روز خوب هستید پس سالمید. بسیاری از بیماری‌ها و کمبود ویتامین‌ها می‌توانند شما را بی‌حال و بی‌انرژی کنند و احساس خستگی به شما بدهند.

با احساسات و هیجانات خودتان و دیگران خوب کنار می‌آیید

همه‌ی ما به ارتباط اجتماعی، احترام، استقلال و خیلی چیز‌های دیگر نیاز داریم و اگر بتوانیم این احساسات را بهتر درک کنیم و بروز بدهیم، روابط بهتر و زندگی شادتری خواهیم داشت. افراد سالم معمولا تلاش می‌کنند نیاز‌های هیجانی خود و دیگران را بفهمند و برآورده کنند. آن‌ها نسبت به احساسات دیگران، متوجه و مراقبند و اگر کاری کنند که موجب رنجش کسی شود، می‌توانند تغییرات لازم را جهت اصلاح و جبران اعمال کنند.

خیلی دچار سر درد نمی‌شوید و سر دردهای‌تان زیاد طول نمی‌کشند

همه‌ی ما سر درد می‌گیریم. سر درد می‌تواند نتیجه‌ی استرس یا تنش عضلانی باشد و طبیعی است. یک فرد سالم دچار سر درد‌های طولانی و ادامه دار نمی‌شود. حتی غیر عادی نیست اگر دچار سر درد میگرنی یا هر نوع سر درد دیگری شوید، اما اگر دارو دیگر اثر نمی‌کند یا علت پزشکی دیگری تشخیص داده شد، شاید بهتر باشد بر اساس نوع را ریشه‌ی دردتان، سایر شیوه‌های درمانی مانند بوتاکس یا حتی عمل جراحی را بررسی کنید.

تنفس‌تان خوب است، حتی زمانی که بیمارید

خوب نفس کشیدن چیزی است که بیشتر افراد از آن غافلند، تا زمانی که سخت شود و اذیت‌شان کند. مثلا زمانی که سرما خوردگی پیش می‌آید، یک فرد سالم در بینی، سر و یا سینه‌ی خود احساس گرفتگی می‌کند. این علائم در عرض هفت تا ده روز برطرف می‌شوند، اما اگر چنین نشد، شاید یک ناهنجاری در راه‌های هوایی وجود داشته باشد که باید با روش دیگری برطرف شود.

جریان خون بدن‌تان خوب است

اگر جریان خون بدن‌تان خوب باشد، ممکن است گاهی دست یا پای‌تان خوب برود و بعد از احساس سوزن سوزن شدن، فورا برطرف شود. این اتفاقی است که با نشستن یا دراز کشیدن در وضعیت نامناسب روی می‌دهد. اما اگر سوزن سوزن شدن، بی‌حسی و یا ضعف‌تان ادامه دار شد نشان از تحت فشار بودن یک عصب دارد که به آن، فشردگی عصب می‌گویند. علائم ادامه دار را نباید نادیده بگیرید، چون می‌توانند بیانگر مشکلی باشند که نیاز به درمانی، چون عمل جراحی داشته باشد.

نفس‌تان بد بو نیست

بوی تنفس‌تان، معیار بسیار مهمی از سلامت عمومی شماست، زیرا بخش عمده‌ی عملکرد ایمنی بدن‌تان در روده‌ها اتفاق می‌افتد. بد بو نبودن نفس، شاخص خوبی از سلامت و تعادل گوارش شماست. مثلا، نفسی که زیاد بوی میوه می‌دهد می‌تواند نشاندهنده‌ی دیابت باشد، بد بو بودن نفس می‌تواند با ریفلاکس مرتبط باشد، نفسی که بوی ماهی می‌دهد می‌تواند نشانی از نارسایی کلیوی باشد، و یا ترشی دهان می‌تواند علامت آپنه خواب باشد.

هر روز بعد ازظهر دچار افت انرژی و کسالت نمی‌شوید

یک فرد سالم صبح که از خواب بیدار می‌شوید احساس انرژی می‌کند و سطح انرژی‌اش در طول روز یکنواخت است. افت زیاد انرژی در طول روز نشان می‌دهد عملکرد غدد فوق کلیوی سالم نیست و سطح قند خون یکنواخت نمی‌باشد.

پوست‌تان سالم به نظر می‌رسد

پوست، بزرگ‌ترین اندام بدن انسان است. وضعیت پوست صورت و گردن نه تنها بازتابی از خصوصیات ژنتیکی فرد و سلامت اوست بلکه نشان از تاثیر عوامل محیطی نیز دارد. رنگ پوست باید تا حدودی صورتی و حتی رنگ دار باشد.

صورت‌تان پُر به نظر می‌رسد

پُر و گِرد بودن بافت نرم صورت به طور کلی علامت جوانی و سلامت است. اما تحت شرایط بیماری، کم آب بودن بدن و یا نداشتن تغذیه‌ی مناسب، پوست می‌تواند قدرت و استحکام خود را از دست بدهد و ظاهری گود افتاده پیدا کند یا چروکیده به نظر برسد.

چشم‌های‌تان مات و بیحال نیستند، برق می‌زنند

جراحان پلاستیک می‌گویند همیشه به جزئیات صورت فرد توجه می‌کنند و با او حرف می‌زنند، تماس چشمی برقرار می‌کنند و به حرکات عضلات صورت آن‌ها دقت می‌کنند. چشم‌ها می‌توانند خیلی چیز‌ها از وضعیت سلامت عمومی و حالات روحی و روانی افراد افشا کنند، اینکه خوب استراحت کرده‌اند یا خسته‌اند، انرژی دارند، و یا غمگین و افسرده‌اند. چشم‌ها ممکن است شفاف و براق باشند یا خون گرفته و یا زرد که نشاندهنده‌ی یک بیماری اولیه یا ثانویه می‌باشند.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید