اختصاص بودجه به دانشگاه‌های کشور باید بر محور عدالت آموزشی صورت گرفته واز تبعیض و نابرابری در خصوص دانشگاه هابا رتبه های مختلف ویا یکسان پرهیز نمود، اینکه یک دانشگاه از بودجه بیشتر و دیگری از بودجه کمتری به دلیل چانه زنی ویا عدم چانی زنی نمایندگانش بهره مند بشود به هیچ وجه قابل پذیرش نبوده و باید عدالت آموزشی برقرار بشود.

اگر پیوند بین جامعه و دانشگاه برقرار نباشد وضعیت و کیفیت زندگی مردمان آن جامعه روند مناسبی نخواهد داشت و رفته رفته شاهد بی انگیزگی و دلمردگی افراد جامعه  خواهیم بود.

ارتباط و پیوند پژوهش و کیفیت زندگی مردم یک جامعه از مهمترین وظایف پژوهشگر و مدیران است. پژوهشگر با مشاهده امکانات موجود می‌بایست داده‌ها و اطلاعات را جمع آوری کند و راه حل‌های که قابل آزمون و اثبات هستند را بر اساس واقعیت وبه دور از اعمال نظر شخصی ارائه کند و وظیفه مدیران دستگاهها، تبلیغ و اجرایی کردن نتایج و دستاورد‌های پژوهشی است که تولید اندیشه و فکر پژوهشگر است. نخگان در صورتی می توانند دست به پژوهش و مطالعه بزنند که از بابت ملزومات تحقیق و مطالعه دغدغه ای نداشته و بدانند که درنیمه راه سرگردان نشده و حتما مورد حمایت مراکز علمی و دانشگاهی از لحاظ اختراع و ثبت اختراع و تبدیل آن به ثروت قرار خواهند گرفت و این مهم مستلزم نگاه ویژه و تخصیص اعتبارات لازم به دانشگاه ها در کشور است.

در بودجه ۹۸ افزایش قطره چکانی بودجه دانشگاه ها و مراکز علمی کشور یکی از مواردی است که بشدت مورد انتقاد و نقد صاحب نظران و روسای دانشگاه ها و حتی دانشجویان است.

افزایشی که نسبت به سال گذشته بسیار کمتر و اگر به آمارو ارقام نوشته شود شاید سهمی یک یا دو درصدی را شامل دانشگاه ها نماید به نوعی تبعیض آموزشی و نابرابری است که ناخواسته ویا تعمدا در حق دانشگاهها روا می شود.

از آنجایی که دانشگاه هرمزگان یکی از مراکز علمی معتبر و مرجع در استان و کشور شناخته شده در لایحه بودحه سال ۹۸ افزایش ۱۶درصدی بودجه آموزشی این دانشگاه نشان از تبعیض آموزشی و بی توجهی به نیازهای بجا و به روز مراکز دانشگاهی و جامعه دانشگاهی استان است.

در کنار افزایش نرخ تورم و سایر هزینه های جاری و عمرانی در دانشگاه ها نیاز هست که بودجه های جاری در هر سال متناسب با نیازها و حتی مازاد بر نیاز فعلی درنظر گرفته شده تا بتوان هزینه ها را پوشش داده و دانشجویان و متولیان آموزشی این مراکز علمی با خیالی آسوده به تحقیق، پژوهش و مطالعات تخصصی و کاربردی پرداخته و خروجی مناسبی برای استان و جامعه باشد اما اینکه کاهش بودجه ویا افزایش قطره چکانی بودجه های آموزشی برای دانشگاهها یکی از دلایل افت تحصیلی و بی انگیزگی دانشجو و اساتید است که در حین تحصیل و تدریس با کمبود تجهیزات تخصصی و آموزشی لازم مواجه شده و این مهم اختلالی را در روند تحصیلی ایجاد می نماید.

بنابراین با توجه به وضعیت فعلی استان و تخصیص این بودجه برای دانشگاه هرمزگان نیازهست که نمایندگان مردم در مجلس به عنوان قیم ووکیل مردم در خانه ملت رایزنی و چانه زنی های لازم را در خصوص تخصیص اعتبار بیشتر به مراکر آموزشی و دانشگاهی استان هرمزگان انجام داده تا قبل از آنکه دیر بشود بودجه ای مناسب و متناسب با شرایط اموزشی این دانشگاه تخصیص یابد .

از آنجایی که هرمزگان با تعداد دانشگاه های دولتی کمتری مواجه است از سهم کمتری از بودجه هم بهره مند شده و لازم است که عدالت آموزشی برای دانشگاه های استان مورد توجه قرار گرفته وبا توجه به کارایی و رتبه بندی این مراکز در سراسر کشور و درنظر گرفتن نیازهای آموزشی و شرایط خاص اب و هوایی و دوری ازمرکز و …. بودجه های متناسبی به دانشگاه های استان اختصاص یابد.

امید است که مدیریت ارشد استان و نمایندگان مجلس با اهتمام خاصی نسبت به تامین بودجه های آموزشی و پژوهشی مراکز دانشگاهی استان پیگیر بوده تا بتوانیم در سال تحصیلی پیش رو با رشد علمی و ارتقا کیفی و کمی اختراعات و ابداعات محققان بومی استان حضوری پررنگ  المپیادهای علمی داخلی و بین المللی داشته و رتبه های حائز توجهی کسب نماییم.

یادداشت: فروغ مسلم زاده 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید