آفتاب جنوب:  پس از تقدیم لایحه بودجه ۹۸ به مجلس و رفتن به کمیسیون های تلفیق و بحث و بررسی نمایندگان مجلس سهم فرهنگ از بودجه ۹۸ عددی کمتر از یک درصد شد.

علیرغم تاکیدات ائمه، قرآن و روایات موجود و حتی قانون اساسی بر ضرورت اهمیت دادن و اولویت بخشی به حوزه فرهنگی، متاسفانه لایحه‌ای که از سوی دولت در این حوزه ارائه شده به دور از انتظار و بسیار ضعیف بود که امیدواریم نمایندگان خانه ملت این نقص را در مجلس جبران کنند.

با نگاهی به این بودجه در می یابین که بودجه ۹۸ در حوزه فرهنگی بسیار نازل اختصاص داده شده وباید گفت از انجایی که  فرهنگ همیشه در خدمت سیاست و قربانی سیاست بوده و هیچوقت به دنبال استقلال فرهنگ از سیاست نبوده ایم و در تنش های سیاسی فرهنگ نتوانسته استقلال خودرا حفظ کند و اسیب دیده است.

همیشه در طول زمان و سپری شدن عمر دولت ها  می بینیم شعارهایی که داده می شود عمدتا حول محور اقتصاد و اشتغال و کاهش نرخ تورم و افزایش توان خرید و… می باشد اما شعارهای فرهنگی و برنامه های فرهنگی که بخواهد فرهنگ کشور را ارتقا بدهد در هیچ دولتی عنوان نشده وبه ضرس قاطع می توان گفت دولت ها از ابتدای انقلاب تاکنون در شعارهای انتخاباتی و برنامه ها توجهی به بحث فرهنگ نداشتند و احساس می کنند پرداختن به فرهنگ مسئله رای اور نیست چرا که مشکلات مهمتری چون معیشت و اشتغال و ازادی های اجتماعی و … داریم که شانس انتخاب شدن توسط مردم را افزایش می دهد.

بودجه فرهنگی امسال نیز قربانی نگاه های سیاسی و سیاسی کاری دولتمردان شده و کمتر توجهی به فرهنگ ومباحث فرهنگی که در واقع شاکله حیاتی و بستر ساز جریانات تاثیرگذار هویتی در هر جامعه ای است شده است.

بنابراین باید آگاه باشیم که در کشاکش های سیاسی استقلال را از فرهنگ سلب نکرده وجایگاه انرا ناخواسته ویا تعمدا تنزل ندهیم چرا که اگر این اتفاق بیافتد شاهد بی هویت شدن فرهنگ در جامعه خواهیم بود.

بنابراین باید توسعه متوازن در تمامی ابعاد مدنظر قرار گیرد و رشد و توسعه به موازات هم گسترش یابد فرضا اگر قرار است فیلم ویا تئاتر نوشته شود تمامی ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن مدنظر قرار بگیرد ویا همه با هم رشد کرده و منجر به رشد همه جانبه در مخاطبان که همانا آحاد جامعه می باشند بشود.

عدالت توزیع بودجه در حوزه فرهنگ، براساس معیارهای خاص همچون سرانه و تکیه بر مهندسی فرهنگی ضروری است.

باید گفت کاهش بودجه فرهنگی در سال ۹۸ آسیب های جدی به بدنه فرهنگ کشور زده وبسیاری از مباحث و مقولات فرهنگی و هنری را به نوعی شاهرگ حیاتی کشور بوده را زیر سئوال می برد؛ وقتی بودجه ای برای بحث نماز و ترویج سبک زندگی دینی و ایرانی اختصاص نیابد ویا برای ساخت فیلم وانیمیشن های اسلامی و ایرانی وقت گذاشته نشود ناخواسته شاهد ترویج بی بندوباری و جاذبه بسوی شبکه  های ماهواره ای و ضد دینی و ضد انقلابی افزایش یافته و اینکه نسل جوان جویای کشف تازه ها و گرفتن اطلاعات به روز هستند را بههیچ وجه نمی توان منکر شد.

به عنوان مثال بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معادل ۱۴ هزار و ۱۵۶ میلیارد ریال است که در مقابل با بودجه مصوب سال ۹۷ با کاهش ۷۱۸ میلیارد ریالی مواجه شده است.واین نشان می دهد که مباحث فرهنگی و وزارت فرهنگ وارشاد مورد بی مهری قرارگرفته است.

بنابراین باید دولتمردان و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی برای مقوله فرهنگ تدبیری بیاندیشند وبا اختصاص بودجه ای در خور وشان فرهنگ کشور در شرایط فعلی که وضعیت فرهنگی مورد توجه و آماج حملات نرم و حساب شده دشمنان است نسل جوان ونوجوان را از ورود به شبکه های ماهواره ای و تلویزیون های بیگانه دور کرده وبا تولید فیلم و انیمیشن و سریالهای فرهنگی غنی و سازنده در راستای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و سبک زندگی مناسب خانواده های ایرانی گام برداند نه اینکه با کاهش بودجه های فرهنگی اب را در آسیاب دشمنان ریخته و موجب اختلال در سیستم فرهنگی و اجتماعی کشور بشوند.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید