آنچه که مبرهن است ورود آشکار وعلنی این فاضلابها از فاضلابهای خانگی به خورهای سطح شهر و بوی تعفن وازاردهنده در اطراف این مناطق و کانالهایی که فاضلاب شهرکها و خورهارا به قدرت به دریا وساحل پمپاژ می کنند بی آنکه کسی نگران از بین رفتن ساحل ، دریا و سلامت و امنیت غذایی شهروندان باشد.

وجود انواع فلزات سنگین مانند جیوه، کادمیوم ونیترات و… در فاضلاب های شهری و صنعتی و پساب کارخانجات فولاد، پالایشگاه و نیروگاه برق خلیج فارس و… به دریا موجب الودگی شدید ساحل بندرعباس از غرب شهر تا شرقی ترین نقطه که همان ساحل غدیر شهر بندرعباس است شده است.

فلزات سنگین در دریا

به گفته کارشناسان محیط زیست این الودگی ها زیست گاه لاروهای میگو و گونه های حرا و چندل را بشدت آلوده و تخریب کرده و اگر میزان فلزات سنگین در ماهیان ساحل زی اندازه گیری بشود از میزان استاندارد بیشتر است و این یعنی بروز انواع بیماریهای پوستی و گوارشی در میان شهروندان.

از آنجایی که سبدغذایی ۷۰درصد از شهروندان از دریا تامین می شود وجود الودگی های انسانی و صنعتی در اکوسیستم دریا موجب ضربه زدن و تخریب زیست گاه های ابزیان در ساحل شده و از بین رفتن ساحل وچشم انداز زیبای ان برای شهروندان می شود وبازهم شاهدیم که این امر طی سالیان اخیر مورد بی توجهی مدیران کلان ومیانی استان وشهر قرار گرفته و آنچه که به آسانی حراج می شود سلامت کودکان این آینده سازان کشور واستان است که بی گناه باید تاوان زیاده خواهی عده ای را پس بدهند. به گفته یکی از اساتید دانشگاه این فاضلابها در دراز مدت موجب انواع سرطان ها و تومورهای بدخیمی شده که سلامت کودکان و مادران باردار را به علت مصرف ابزیان سمی و آلوده به خطر می اندازد.

خورها آلوده ترین مکان
خورهایی که باید محلی برای اشتغال و درآمدزایی و یکی از زیباترین مناطق گردشگری در شهر بندری باشند به محلی از زباله و فاضلاب و انواع آلودگی ها و… تبدیل شده اندکه روزانه فاضلابهارا به دریا سرازیر می کنند تا حامل بیماری و مرض به سوی دریا و آبزیان باشند.
در همه جای دنیا در شهرهای بندری که خورها وجود دارند زیباترین نقاط گردشگری را ایجاد کرده اند نمونه اش در کشور امارات وگرجستان و… شاهدیم که با وجود دریا و خورها گردشگری  رونق زیادی داشته و شهروندان و توریست ها می توانند ازاین مزیت بهره ببرند اما در بندرعباس خورها محلی برای رشد وتکثیر انواع حیوانات موذی و بیماری و … بوده و هر روز هم برمیزان آلودگی ها و حجم فاضلاب ورودی به دریا افزوده می شودبی آنکه مدیری نگران از دست رفتن حتی سلامت خود و خانواده اش باشد.

مدیران دست بکار شوند
لازم است که مدیران شهری و محیط زیست و اب وفاضلاب در اقدامی هماهنگ برای معضل فاضلاب و خورهای آلوده شهری تدبیری بیاندیشند و راهکاری قبل از آنکه دیر بشود و دریای زیبای خلیج فارس در زیر فاضلاب های شهری مدفون بشود بنمایند و این میراث را برای ایندگان حفظ نمایند.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید