امین قصمی روز چهارشنبه در گفت و گو با  اظهار داشت: نیاز آبی کل استان هرمزگان چهار هزار و 40 لیتر برثانیه معادل 127 میلیون متر مکعب آب در طول یک سال است .
وی ادامه داد : این در شرایطی می باشد که میانگین تولید آب فعلی سه هزار و 400 لیتر بر ثانیه معادل 109 میلیون متر مکعب بوده که پاسخگو ی نیاز آبی استان نبوده و 600 لیتر بر ثانیه کمبود آب وجود دارد.
وی با بیان اینکه هر ساله با افزایش تعداد مشترکان 17 تا 20 درصد افزایش مصرف داریم ، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان و کاهش منابع آبی در سال های اخیر، مصرف بهینه آب و رعایت الگوی مصرف از سوی شهروندان هرمزگانی یک ضرورت است که می تواند ما را در تولید و حفظ منابع آبی پایدار استان یاری کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان به سرمایه گذاری 11 هزار میلیاردی بخش خصوصی در حوزه شیرین سازی آب دریا اشاره کرد و افزود: طی سه سال آینده 66 درصد نیاز آبی استان از طریق احداث آبشیرین کن ها و 34 درصد نیز از طریق سد و چاه ها تولید می شود.
قصمی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به فرارسیدن هفته دولت و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت: در طول این هفته 15 پروژه در بخش آب و فاضلاب استان با اعتباری افزون بر 225 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
وی تصریح کرد : توسعه و بازسازی شبکه آب بندرعباس به طول 20 کیلومتر، اجرای 5کیلومتر شبکه توزیع آب شهرک پیامبر اعظم (ص)، آبرسانی به شهرک صنعتی بستک، اصلاح و بازسازی خط انتقال و شبکه آب میناب به طول 8کیلومتر و احداث مخزن 500 مترمکعبیGLS ابوموسی از جمله مهمترین این پروژه ها است.
هرمزگان نیز همچون بسیاری از نقاط کشور با مشکل کم آبی مواجه می باشد و طبق گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب بیش از 40 سال است که این استان با پدیده خشکسالی و کم آبی دست و پنجه نرم می کند و هم اکنون طبق گفته مسئولان در شرایط ویژه ای قرار دارد.
دوم تیرماه امسال رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب کشور ؛ بندرعباس مرکز استان هرمزگان را جز 6 کلانشهر بزرگ کشور اعلام کرد که در معرض تنش آبی قرار دارد، یعنی منابع آب و مصرف در این شهرها در حالت سربه سر است که این موضوع خود موید مطلب بالا است.
با توجه به اینکه آب نقش بسیار مهم و حیاتی در توسعه دارد ، نبود مشکلی در تامین آب چه در بخش شرب و چه در بخش کشاورزی ، می تواند راهگشای افزایش تولید، خودکفایی و تحقق اهداف برنامه اقتصاد مقاومتی باشد و باید با اتخاذ تدابیر و راهکارهای ویژه در مدیریت مصرف آب، جلوی بروز بحران کم آبی به خصوص در فصل تابستان را گرفت.
اجرا و نظارت دقیق بر روش های آبیاری و الگوی کشت یکی از بخش های مهم مدیریت مصرف آب است که مسئولان مربوطه باید راهبردهای عملیاتی مشخصی برای آن داشته باشند و با جدیت آن را پی بگیرند.
در این میان رفع مشکل بحران آب استان هرمزگان به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است که امیدواریم در آینده ای نزدیک و با وجود مشکلات بسیار شاهد رفع آن باشیم.
هرمزگان دارای جمعیتی افزون بر یک میلیون و 600 هزار نفر است .
225 هزار مشترک زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان هستند که 85 درصد مشترکان در بخش خانگی بوده و 65 درصد کل مصرف آب را به خود اختصاص دادند .
خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18دهنه چشمه و قنات ، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید