مسعود بارانی سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: ممنوعیت صید میش ماهیان از نیمه مردادماه تا پایان شهریورماه می باشد.
وی خاطرنشان کرد: صید غیر مجاز، صید این ماهی در فصل تخم ریزی و استفاده از روش های صید گوشگیر موجب کاهش میزان صید و آسیب به ذخایر این گونه با ارزش در سالهای اخیر شده است.
وی تصریح کرد: این گونه ماهی به دلیل داشتن کیسه شنایی خاص نسبت به سایر گونه ها برتری دارد و کیشه هوایش در مقایسه با گوشت آن از ارزش بالایی برخوردار است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات هرمزگان اظهارداشت: کیسه هوای ماهی میش استفاده دارویی دارد و به کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس و کشورهای جنوب شرقی آسیا و پاکستان و هند صادر می شود.
بارانی اظهار کرد: با توجه به صدمه‌های جبران ناپذیری که تورهای صید نامرئی به منابع آبزی و حتی محیط زیست دریایی آبزیان وارد می‌کنند، استفاده از این نوع تور‌ها برای لنج‌ها و قایق در تمام فصول ممنوع است.
میش ماهی یکی ازماهیان خوراکی با ارزش خلیج فارس است که بین 4 تا 60 کیلوگرم وزن و تا یک و نیم متر طول دارد.
ماهی میش به دو روش صدا گیری و روش انتظاری صید می شود که صیادان برای صید این ماهی از غروب آفتاب تا نیمه های شب به دریا می روند.
این ماهی در محدوده آبهای ساحلی و در عمق آب های 3 تا 5 مایلی دریا صید می شود.
هم اکنون سه هزار و 200 فروند قایق، یکهزارو و 110 فروند لنج، 60 فروند کشتی دارای مجوز در آبهای ساحلی این استان در خلیج فارس و سواحل مکران به کار صیادی مشغول هستند که میزان صید سالانه آنها حدود 240 هزارتن اعلام شده است.
تعداد صیادان حرفه ای هرمزگان نزدیک به 30هزارنفر، تعداد شناورها چهارهزارو412فروند، تعداد بنادر صیادی 22 بندر، تعداد تعاونی های صیادی 74 تعاونی و آمار شاغلان صنایع شیلاتی این استان سه هزار نفر است.
استان هرمزگان در زمینه صید، تعداد بنادرصیادی، تعداد تعاونی ، بهره برداران و مراکز امورصیادی و همچنین صید ماهیان سطح زی ریز و انحصار ذخایر فانوس ماهیان رتبه اول کشور را به خودش اختصاص داده است.
حفظ ذخایر آبزیان، افزایش پرورش ماهی در قفس، توسعه تکثیر و پرورش میگو، افزایش صادرات آبزیان (با محوریت مصرف خارج ازکشور) از جمله اقداماتی است که در راستای توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی از طریق اداره کل شیلات هرمزگان دنبال می شود.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید