?چندی پیش یک هیئت قطری از مناطق آزاد کشورمان بازدید داشتند و سه منطقه را برای افزایش روابط تجاری در اولویت قرار دادند که اولویت اول آنها بوشهر بود.

?قطری‌ها در صورتی با افزایش روابط تجاری با ایران از طریق بوشهر موافق بودند که این منطقه به منطقه آزاد تبدیل شود. طرح تبدیل بوشهر به منطقه آزاد به مجلس ارائه شده اما هنوز تصمیمی درباره آن نگرفتند.

?اولویت بعدی قطری‌ها برای افزایش سطح مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران افزایش فعالیت‌ها در مناطق بندرعباس و قشم بود که به نظر می‌رسد افزایش صادرات به این کشور از محور بندرعباس – قشم از این پس در اولویت قرار بگیرد.

?به نظر می رسد قطر قصد دارد پایتخت تجاری خود را به بندر الروییس در شمال این کشور منتقل کند و از این رو این منطقه را به منطقه آزاد تبدیل کرده است.

?شرایط قطر می‌تواند یک فرصت برد–برد برای منطقه قشم و بندرعباس و این کشور ایجاد کند، ایران باید از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشد و از این پس قطری‌ها هم با ایران همراه‌تر خواهند بود.

?پیش از ایجاد اختلاف قطر با عربستان سعودی هم با کشور قطر مذاکراتی درباره صادرات محصولات مختلف از جمله مصالح ساختمانی برای آماده سازی این کشور جهت برگزاری مسابقات جام جهانی 2020 داشتیم اما با این فرصت پیش آمده می‌توانیم روابط تجاری و اقتصادی با قطر را سریع‌تر افزایش دهیم.

?خوشبختانه مناطق مرتبط با قطر زیرساخت‌های مورد نیاز برای افزایش روابط تجاری و افزایش صادرات به قطر را دارند، بندر شهید رجایی در بندرعباس و بندر کاوه در قشم از جمله بنادری هستند که زیرساخت‌های کافی برای افزایش سطح مناسبات تجاری و اقتصادی با قطر را دارند.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید