مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش ، گفت: بسیاری از کلاس‌های درسی که ساخته‌ایم و کلاس‌های پیش ساخته‌ای که در محل کپرنشین‌ها نصب کردیم، اکنون خالی هستند؛ تصاویری داریم که بیشتر از 10 کلاس پیش ساخته خالی داریم و جمعیت از آنجا کوچ کرده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در مجموع وضعیت تراکم دانش‌آموز کشور در مناطق روستایی و کپرنشین از متوسط پایین‌تر و بسیاری از کلاس‌های درس خالی است، عنوان کرد: در استان سیستان و بلوچستان تصاویری از کلاس‌هایی داریم که از اموال بیت‌المال ساخته شده است و اکنون به علت کوچ جمعیت خالی مانده است.

رئیسی گفت: اعلام می‌کنم در حالی که رسانه‌ها اکنون تا عمق روستاها رفته‌اند در هر جایی که در کشور کلاس کپری وجود داشته باشد، به سرعت با کلاس استاندارد و مناسب جایگزین خواهیم کرد ولی این موضوع هم وجود دارد که به دلیل عدم ثابت بودن جمعیت در مناطق کپرنشین، تأمین کلاس‌های درس نیاز به سایر زیرساخت‌ها دارد.

به گزارش فارس، در نهایت باید ساز و کاری برای جمع آوری همیشگی این چنین کلاس‌های کپری اندیشیده شود تا شاهد چنین تصاویری در کشور نباشیم.

ضمن اینکه متأسفانه در برخی مناطق روستایی و محروم کشور چنین شرایط تحصیلی وجود دارد و شرایط نامطلوب تحصیل به چشم می‌خورد.

*وجود برخی کلاس‌های کپری در کشور

در روزهای گذشته مصاحبه‌هایی در خصوص وضعیت مدارس کپری و کانکسی در خبرگزاری فارس منتشر شد که برخی کاربران از وجود مدارس کپری در مناطق روستایی کشور خبر دادند؛ از جمله آنها می‌توان به «روستای چاهک شهرستان قلعه گنج در استان کرمان»، «روستاهای ترشاب استان لرستان»، «روستای درکلات استان کرمان»، «روستای مارز استان کرمان»، در مناطقی از استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد می‌توان اشاره کرد.

به نظر می رسد اگر ساز و کاری برای معرفی مدارس و کلاس های کپری در کشور تهیه شود می توان از طریق آن با توجه به اطلاعات مردمی بیشتر این مدارس را جمع کرد.

*آتش‌سوزی کلاس‌های کپری دغدغه جدید در کنار آموزش

به گزارش فارس، یکی از نکات قابل توجه‌ای که در مدارس و یا کلاس‌های کپری کشور نگران کننده است، موضوع «آتش سوزی در این کلاس‌های درس» است، زیرا گرم شدن این کلاس‌های کپری بدون بخاری و وسایل گرمایشی نیاز به روشن کردن آتش دارد که در آن شرایط بسیار خطرناک خواهد بود.

*طلبه جهادگر: غول فقر مانع تحصیل دانش‌آموزان کپر نشین

محمدرضا فراهانی طلبه جهادگری است که در اردوهای جهادی مناطق جنوب کرمان حضور دارد و درباره کلاس‌های درس کپری جنوب کرمان می‌گوید: «فاطمه، زهرا، زکیه، زینب، طاهره، رضا، محمد، مرتضی ، کرامت ، ایوب و خیلی از بچه‌های کپر نشین در روستاهای جنوب کرمان مثل ترشاب، درکلات، مارز و بسیاری از روستاهای دیگر که مجال نام بردن از آنها نیست، دوست دارند مثل بچه‌های من و شما ادامه تحصیل بدهند و برای خودشان و مملکتشان کاره‌ای بشوند، امّا غول فقر مانع ادامه تحصیل آنان شده است.

این طلبه جهادگر با بیان اینکه مدارس کپری مستعد آتش سوزی هستند، افزود: «به دلیل نبود گاز و نفت و در نتیجه آن نبودن بخاری، معلمان در مدارس کپری در فصل سرما برای گرمایش کلاس ناگزیر از روشن کردن آتش هستند که این مساله احتمال آتش سوزی در مدارس کپری را بسیار افزایش می‌دهد. متأسفانه هیچ کس به فکر پیشگیری نیست اما به محض این که مدرسه‌ای کپری آتش گرفت و دانش‌آموزان جزغاله شدند دنبال مقصر می‌گردیم. ما حدود دو سال پیش هم از مدارس کپری گزارشی تهیه و پخش منتشر کردیم اما مسئولان ما را سرزنش کردند.»

به گزارش فارس، امیدواریم مطابق آنچه معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش قول آن را داده است، به محض اطلاع از وجود مدارس و یا کلاس‌های کپری سریعاً نسبت به جمع‌آوری آن اقدام و کلاس‌های در شأن دانش‌آموزان کشور را جایگزین این کلاس‌های کپری کنند.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید