ابوالقاسم حسین پور معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان گفت: راهکار برون رفت از وضعیت ناپایدار آب در بسیاری از روستاهای هرمزگان در بهره گیری از ظرفیت طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان؛ حسین پور گفت: اقلیم خشک استان، نوسانات بارندگی، وقوع خشکسالی، کمبود آب بویژه در حوزه های با گسترش تشکیلات تبخیری و گنبدهای نمکی و همچنین برداشت بیش از ظرفیت از منابع آب در بسیاری از مناطق روستایی استان، آب را به یکی از مهمترین دغدغه های جدی فعالیت و توسعه در روستاهای هرمزگان تبدیل نموده است. مدیر آبخیزداری استان افزود: تحت این شرایط بهره برداری بهینه از ظرفیت استحصال باران و مدیریت سیلابهای فصلی ناشی از بارندگی از طریق طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری در جهت تامین پایدار آب روستایی یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است.

حسین پور با تاکید بر اهمیت و حساسیت موضوع آب در شرایط حساس کنونی و تشریح کارکرد طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در این زمینه اضافه کرد: افت کمی و کیفی منابع آب بخصوص آبهای زیرسطحی، بیلان منفی آبهای زیرزمینی، کاهش آبدهی چاه ها، چشمه ها و قنوات، بسیاری از مناطق استان را با ناپایداری آب بعنوان چالشی جدی مواجه ساخته که نیازمند تقویت و پایدارسازی است.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان در تبیین برنامه های پیش بینی شده در این راستا از تدوین طرح های متعددی من جمله طرح آبخیزداری در بالادست قنوات استان، طرح آبخوانداری در حوزه های مشرف به دشت های استان، طرح آبخیزداری در حوزه های آبخیز شهری و روستایی و همچنین آبرسانی به 40 روستای بشاگرد از سد آبخیزداری سهران با مشارکت آب و فاضلاب روستایی خبر داد.

وی در پایان گفت: نگرش سیستمی به منابع سرزمین و نگاه و رویکرد جدید به مقوله آب در قالب مدیریت جامع حوزه های آبخیز متضمن پایداری آب و توسعه به ویژه در مناطق روستایی است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید