حجت الاسلام و المسلمین “فروزان نژاد ” خبر داد :

تبدیل مساجد به مراکز فرماندهی فرهنگی، راه مبارزه با آسیب های اجتماعی

67253 67257 67258

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن فروزان نژاد در دومین اجلاس استانی نماز که با محوریت نماز کاهش آسیب های اجتماعی در سالن امام سجاد(ع) شرکت ملی گاز برگزار شد، تصریح کرد: نشر و گسترش فرهنگ نماز در جامعه بهترین روش برای کاهش آسیب های اجتماعی است.

وی با اشاره به آمارهای نگران کننده وضعیت آسیب های اجتماعی در جامعه، افزود: حوزه های علمیه، دانشگاه ها، دستگاه های اجرایی و مراکز فرهنگی باید با ورود در این زمینه و برنامه ریزی مناسب، ضمن آگاهی بخشی به جامعه، به دغدغه های رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) پاسخ دهند.

حجت الاسلام و المسلمین فروزان نژاد با تاکید بر اینکه همه اقشار باید نسبت به اقامه فریضه مهم و انسان ساز نماز احساس مسئولیت کنند، عنوان کرد: امروز جهان کفر با همه توان خود به جنگ دین اسلام آمده و با ترویج آسیب های اجتماعی به دنبال بیراهه کشاندن جامعه به ویژه نسل جوان است.

وی با بیان اینکه اجلاس سراسری نماز امسال با محوریت بررسی راه های کاهش آسیب های اجتماعی برگزار می شود، بر احیای کارکردهای مساجد تاکید کرد و گفت: باید به گونه ای کار شود که با بلند شدن صدای اذان همه مردم به سمت مساجد و صفوف به هم پیوسته نمازجماعت هجوم بیاورند و دشمنان اسلام را مایوس سازند.

مشاور استاندار هرمزگان در امر اقامه نماز با ذکر این نکته که در وقت نماز باید بازار و ادارات تعطیل شوند، تصریح کرد: نهادینه شدن فرهنگ نماز بهترین فضا را در جامعه حاکم می کند.

وی برگزاری این اجلاس را به منزله دعوت مردم به نماز دانست و اظهار کرد: همه دستگاه های اجرایی باید برای فراهم کردن زمینه های اقامه نماز برنامه داشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان نیز در این همایش با بیان اینکه نماز به سه بخش شخصی، خانوادگی و حکومتی مرتبط می شود، تصریح کرد: همه دست اندرکاران اقامه نماز در بُعد حکومتی باید به سهم خود از ساحت مقدس نماز عذرخواهی کنند.

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی با ذکر این مطلب که هرچند ذکر دوست زیباست اما اکتفای صرف به آن کاری زشت است، گفت: حکومت ما ولایی و امام زمانی و رهبری نظام جانشین ولی عصر(عج) است، اجلاسیه های نماز از برکات مقام معظم رهبری(حفظه الله) است. دولت ها در این زمینه چه کار کرده اند؟

وی با استناد به آیه 45 سوره عنکبوت، اقامه نماز را به سه بُعد شخصی، خانوادگی و حکومتی مرتبط دانست و افزود: نماز در فضای شخصی باید به موقع، جانانه و بانشاط باشد، در فضای خانوادگی نیز باید به فرزندان و اهل خانه فرمان اقامه نماز داده شود و در این فرمان نیز استقامت داشته باشیم.

آیت الله نعیم آبادی بر سرمایه گذاری کردن بر روی نماز در خانواده تاکید و خاطرنشان کرد: به گفته ترمزی 180 مرتبه و به گفته قرتبی یکهزار 300 مرتبه پیامبر(ص) «9 ماه هر روز در پنج نوبت» قبل از نماز به در خانه علی(ع) و فاطمه(س) رفت و آنها را به نماز دعوت نمود.

وی ادامه داد: این سرمایه گذاری پیامبر(ص) به ما می آموزد که اولویت نخست و مهم در بُعد خانوادگی فرمان به اقامه نماز است؛ خانواده ها همان طور که به مسائل مادی فرزندان خود توجه می کنند در معنویات به ویژه نماز نیز این گونه باشند.

امام جمعه بندرعباس به بُعد حکومتی نماز نیز اشاره کرد و گفت:  همه دست اندرکاران اقامه نماز در بُعد حکومتی باید به سهم خود از ساحت مقدس نماز به خاطر عدم سرمایه گذاری در این حوزه عذرخواهی کنند.

وی از مساجد به عنوان افتخارات ملی نام برد و بیان کرد: حکومت ها با هر انگیزه ای آن چه در توان هنری و مادی داشته اند در زمینه ساخت مساجد اقدام کرده اند اما متاسفانه پس از انقلاب دولت ها برای ساختن مسجد وارد میدان نشده اند.

وی ضمن قدردانی از تلاش دولت ها برای ساخت جاده و عمران و آبادانی، با طرح این پرسش که فلسفه تشکیل حکومت اسلامی چیست، پاسخ داد: ترویج و نهادینه سازی معنویت و فرهنگ دینی به ویژه اقامه نماز مهمترین رسالت حکومت دینی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به توقف مسجد جامع بندرعباس به دلیل کمبود اعتبار اشاره کرد و گفت: عالی ترین راه مبارزه با فساد در جامعه ترویج و تعمیق فرهنگ نماز است زیرا نماز بازدارنده است و حرکت فساد را متوقف می سازد.

وی با بیان اینکه گاهی می گوییم که فلسفه خلقت عبادت است اما به نظرم این اشتباه است و هدف از خلقت آدم فلاح و رستگاری است، عنوان کرد: درجه اعلای انسان کامل، فلاح و نماز یکی از درجات فلاح است.

نماینده رئیس جمهور در ستاد اقامه نماز نیز، از نماز به عنوان عاملی مهم برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی یاد کرد و گفت: در حوزه نماز باید با تمرین و ممارست اندیشه به عمل تبدیل شود.

محمدحسین رضایی در دومین اجلاس نماز استان هرمزگان با بیان اینکه همه در برابر فرهنگ نماز مسئول هستند، اظهار کرد: اتکا به اندیشه صرف در حوزه نماز کارساز نیست و باید با تمرین، ممارست و گفتمان این اندیشه به عمل تبدیل شود.

وی با اشاره به آثار نماز، افزود: نماز روی اندیشه، گفتار و رفتار فرد اثر می گذارد و از این رو قدرتی مهم برای اطمینان قلب و جلوگیری از آسیب های اجتماعی است.

رضایی با استناد به آیه «مما رزقناهم ینفقون»، تصریح کرد: برای رسیدن به فلاح و رستگاری از خدا، پیامبر(ص) و ائمه هدی(ع) بخواهیم تا آثار نماز در ما تبلور پیدا کند و به عظمت نماز پی ببریم.

وی در ادامه به پیام مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به اجلاس سیزدهم نماز اشاره کرد و گفت: در این پیام سه هدف بلند مدت(رسیدن جامعه به فلاح)، میان مدت(روشن شدن چراغ نماز در خانه ها و دل ها) و کوتاه مدت(شناخت ظرفیت های کشور و به کارگیری آنها در جهت ترویج فرهنگ نماز) مطرح شده بود.

نماینده رئیس جمهور در امر اقامه نماز به جایگاه نماز اشاره کرد و افزود: نماز قابل وصف نیست و بنده نمی تواند آن را توصیف کند بلکه خداوند نماز را به زیبایی وصف کرده است.

وی نهادینه سازی فرهنگ نماز را نیازمند عزم همگانی دانست و تاکید کرد: همه باید با برنامه ریزی تلاش کنیم تا از همه ظرفیت های برای تحقق این مهم نهایت بهره را ببریم.

در این اجلاس از فعالان و دستگاه های برتر در حوزه ترویج فرهنگ نماز تجلیل به عمل آمد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید