انتقال بین حوضه ای در کنار استفاده ناصحیح و بی‌رویه از آب و سفره‌های زیرزمینی علاوه بر آسیب رساندن به دشت میناب، موجب گسترش فروچاله ها در روستاها و مرکز این شهر و به خطر انداختن زندگی مردم شده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ ایجاد فروچاله‌ها در دشت میناب که اینک بخش اعظم این دشت را فرا گرفته میناب را به عنوان دومین شهرستان هرمزگان با یک فاجعه عظیم زیست‌محیطی مواجه کرده است.
نیمه دوم اردیبهشت ماه سال 94 بود که محمد جواد بلورچی مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناختی سازمان زمین‌شناسی کشور با هدف بازدید از دشت میناب و فروچاله‌های آن، در راس هیئتی به این منطقه سفر کرد و در گفت و گو با رسانه ها از آغاز مطالعه طی طرحی فنی بر روی دشت میناب در آینده ای نزدیک خبر داد.
پس از آن و در راستای تلاش های گسترده تشکل های مردم نهاد و عده ای از دلسوزان محیط زیست در میناب علاوه بر حضور چهره های مطرح در حوزه آب، زمین شناسی و محیط زیست کشور در میناب، بازدید تیم های متعددی از کارشناسان سازمان زمین شناسی از وضعیت دشت میناب، چندین همایش در این راستا و با هدف جلب توجه مسئولان استان و شهرستان به خطر فروچاله ها در میناب برگزار شد.
همچنین طی این مدت فعالان رسانه ای نیز بارها خطرات فروچاله ها و بحران آب خاکی دشت میناب را متذکر شده اند.
پیگیری های مردمی در میناب به جایی رسید که تشکل مردم نهاد “نگاهبانان جلگه میناب” طی اقدامی با ارسال یک هزار نامه از سوی مردم میناب خطاب به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از وی خواستند که با سفر به میناب به موضوع بحران آب و تخریب محیط زیست در این شهرستان ورود کند.
21 تیرماه سال جاری معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با سفر به هرمزگان و حضور در میناب ضمن بازدید از فروچاله های این شهرستان طی نشستی با باغداران، فعالان محیط زیست، مردم و مسئولان میناب قول دادند پرونده برداشت از منابع آبی میناب و موضوع انتقال آب به خارج از این شهرستان در شورای عالی آب کشور مطرح و برای آن چاره اندیشی شود.
اکنون بیش از پنج ماه از این سفر و نشست که بیشتر مسئولان استان به ویژه شخص استاندار و متولیان حوزه آب در آن حضور داشتند می گذرد اما هنوز افزایش تقاضا در مرکز استان برای استفاده از منابع محدود آب شیرین، چاه های انتقال آب در بستر رودخانه میناب را روشن نگه داشته و از سد استقلال نیز آبی به باغداران داده نمی شود.
این در حالی است که بی‌توجهی و بی تدبیری در حل چالش و معضل پیشروی و گسترش فروچاله ها در میناب که به زعم تمام کارشناسان ناشی از برداشت آب از ذخایر زیر زمینی است از مرز خطر و هشدار عبور کرده و بحران آب به متن زندگی تک‌تک مردم این شهرستان راه پیدا کرده و امید زندگی را از آنان گرفته است.
عمق این فاجعه که نتیجه مدیریت غلط در حوزه آبی و برداشت های بی رویه، ویرانگر و مازاد از ذخایر آبی دشت میناب و انتقال آن به خارج از این شهرستان است سبب شده که میناب مرزهای خطر را هم رد کند و به پرتگاه بحران برسد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید