برداشت گندم در کشور با توجه رشد جمعیت وافزایش مصارف داخلی تاکنون تکافوی نیاز داخلی را نداده و لازم است که بعنوان محصولی استراتژیک و مهم روزانه از مرزهای کشوروارد شده تا جوابگوی مصارف داخلی باشد.

هرچند گندم کاری در سراسر کشور و خصوصا در بعضی از استانها از رشد قابل توجهی برخورداراست اما این تولید تاکنون نتوانسته جوابگوی نیاز 80میلیونی کشور باشد وبناچار مسئولان امر به سوی واردات گندم رفته اند . رسیدن به خودکفایی گندم یعنی تامین امنیت غذایی کشور بی هیچ دغدغه و نگرانی که هرچند مطابق آمار و ارقام های موجود میزان تولید وبرداشت نتوانسته به مرز خودکفایی برسد.مطابق آمارهای جهانی ایران هفتمین مصرف کننده گندم در دنیاست و این یعنی که مصرف داخلی خیلی بیشتراز میزان استانداردهای موجود است .بنابراین اگر فکری برای تغییر روشهای کشت وبرداشت و خرید تضمینی این محصول نشود سیل واردات گندم به کشور هم جوابگوی نیازها نمی باشد.

وارداتی که با خروج میلیونها ارز ،موجب ضرر و زیانهایی به اقتصاد کشور هم می شود اما با نگاهی به وضعیت کشاورزی و کشت وکار در می یابیم که با توجه وضع موجود و خشکسالی های اخیر ، نیاز های غذایی کشوربیش ازاین بوده وباید با ارائه راهکارهای اساسی ومدیریتی منسجم وهدفمندبه سوی کشتهایی برویم که با سازگاری با شرایط موجودبتوانیم حداقل جوابگوی نیازهای غذایی کشورباشیم. از طرفی زمانی که گندم وارد چرخه مصرف می شود متاسفانه دراین فرایند هدررفتهایی ناخواسته بوجود می آید که موجب مصارف بیشتر و اسراف در این محصول مهم واستراتژیک می شود. بطور مثال فرایند تهیه آرد و پخت نامناسب  و بی کیفیت نان موجب دورریز بیش از اندازه این محصول می شود .تا جایی که یک قرص نان از اندازه استاندارد آن کمتر بوده وموجب ضررهایی به اقتصاد کشور می شود. بنابراین باید با آموزش های تخصصی ومستمر نسبت به افزایش کیفیت پخت نان و کاهش میزان دور ریز و هدررفت این برکت خدا تلاش نمود . با توجه به اینکه نان در سفرهای ایرانی حرف اول را می زند وبدون آن غذا معنایی نداشته بنابراین بیشترین مصرف غذایی را داشته وباید بیشترین کیفیت را برای مصرف کننده داشته باشد و با قیمتی مناسب در سبد خانوار قرار بگیرد.

در پایان می توان امیدوار بود که با خرید تضمینی گندم، افزایش تولید در سطح واحد ، تامین نهاده های مورد نیاز تولید ، تامین اعتبار و حمایت فنی از کشاورزان، بتوان افزایش تولید گندم و کاهش واردات آن را در کارنامه کشاورزی  ثبت کرد، اما فراموش نکنیم این برای محصولی که روزی در تولیدش خودکفا شده بودیم، کافی نیست و باید گامهای جدی جهت نیل به این موفقیت برداشته شود.

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید