آفتاب جنوب – هفته نامه جنوب کشور

رقم صادرات غیر نفتی ایران چقدر است؟

خبرگزاری فارس:  مجتبی خسروتاج؛ معان وزیر صنعت، معدن و تجارت معدن و تجارت(صمت) گفت: صادرات غیر نفتی کشور براساس آمار گمرکات کشور در 8 ماه سال جاری رقم 28.5 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هنوز یک درصد عقب هستیم.

خسروتاج بیان داشت: البته به جز میعانات گازی می‌توانیم نتیجه بگیریم رشد صادرات داشته ایم، اما طی 4 ماهه گذشته رشد صادرات آغاز شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان داشت: آنچه ما در سازمان دنبال می کنیم، این است که بستر حرکت را برای فعالان اقتصادی در زمینه صادرات بیشتر از گذشته مهیا کنیم و کاری کنیم تا ارتباطات بیشتری با بخش خصوصی و صادرکننده‌ها داشته باشیم.

وی افزود: در مرداد ماه امسال 16.6 درصد رشد صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده و در شهریور ماه امسال نسبت به یک ماه شهریور 95 هفت و یک درصد و مهرماه نسبت به مدت مشابه 3.6 درصد رشد و مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال 95 هم رشد صادرات 5.8 درصد بوده است.

خسروتاج بیان داشت: در بخش واردات در هشت ماه امسال 32.5 میلیارد دلار  واردات داشته‌ایم که تراز تجاری آن 4 میلیارد دلار منفی بوده است.

وی بیان داشت: در صادرات متانول نزدیک 31 درصد در 8 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته ایم.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه صادرات کود اوره در 78 ماه ابتدای امسال کاهش داشته است: در بخش شوینده 3 درصد رشد صادرات داشته ایم و در بخش محصولات پلیمری مثل صنایع پایین دست پتروشیمی رشد خوبی در صادرات داشته‌ایم و در بخش محصولات سنگ آهن 34 درصد رشد صادراتی در طی 7 ماه امسال نسبت به مدت مشابه داشته‌ایم.

وی بیان داشت: در بخش کشاورزی و در زمینه محصولات پسته و کشمش در 7 ماه امسال به ترتیب 35 و 20 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش صادرات داشته‌ایم، اما در بخش خرما 13 درصد رشد صادرات و هندوانه 23 درصد رشد صادراتی داشته‌ایم.

خسروتاج اظهار داشت: 70 میلیون دلار در 7 ماهه امسال صادرات سیب زمینی داشته ایم و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد رشد داشته است.

وی در زمینه بازار قطر گفت: در چند ماه اخیر رشد خوبی در صادرات به قطر داشته ایم و در 7 ماهه امسال به 140 میلیون دلار صادرات به قطر رسیده‌ایم، در حالی که در سال گذشته فقط 90 میلیون دلار صادرات به این کشور انجام شده بوده است.

خروج از نسخه موبایل