آفتاب جنوب – هفته نامه جنوب کشور

برسد به دست پت پستچی!

تصویر برسد به دست پت پستچی!

شما شاید یادتان نباشد، اما روزی روزگاری صندوق‌های زردرنگ پست نگاه‌های ما را به سمت خود می‌کشید و گاهی به سویشان می‌رفتیم و زیرلب می‌گفتیم، پس چرا نامه من نیامد!

شما شاید یادتان نباشد، اما یکی از فانتزی‌های ما این بود که به لوازم‌‌تحریرفروشی یا بقالی سرکوچه برویم و زیباترین تمبر را انتخاب کنیم تا پاکت نامه زیباتر شود.

شما شاید یادتان نباشد، اما ما بسیاری از نامه‌هایمان را با این بیت شروع می‌کردیم: ای نامه که می‌روی به سویش/ از جانب من ببوس رویش… و این همه ارادت ما بود به کسی که برایش نامه‌ می‌نوشتیم.

شما شاید یادتان نباشد، اما ما آن زمان‌ها صبر و حوصله زیادی داشتیم، نامه را می‌نوشتیم بعد پاکنویس می‌کردیم، دور کاغذ را با مدادرنگی گل می‌کشیدیم، قبل از پاکنویس کردن نامه آن را چند بار می‌خواندیم و پیش خودمان کلمات را سبک و سنگین می‌کردیم مبادا چیزی بنویسیم که به دریافت‌کننده نامه خدای‌نکرده بَربخورد یا مکدرش کند. راستش را بخواهید مثل الان نبود که چیزی را با عجله تایپ و سِند کنیم و گاهی اوقات پشیمان شویم از آنچه با عجله نوشته‌ایم.

اصلا همین نامه بود و صندوق پست و مرد پستچی که به ما صبر را آموخت. یاد گرفتیم منتظر بمانیم، یاد گرفتیم شتاب شاید به جای ساختن، خراب کند. همین نامه و طی طریق پاکت و پست بود که یادمان داد باید بمانیم، باید پای هم بمانیم و با صبر و سکوت کارها را پیش ببریم.

راستش دوره‌ای که صندوق‌های زرد پست در خیابان‌ها چشم را به سمت خود می‌کشید و صدای موتور پستچی گوش‌هایمان را تیز می‌کرد، دوره بهتری از امروز بود که همه چیز آسان است و در دسترس. آن زمان دلتنگی، مقدس بود، اما الان حتی دیگر دلتنگی هم دارد
وَرمی‌افتد. می‌توان در لحظه فیلم و عکس فرستاد، می‌توان چت آنلاین و ویدئویی کرد و چنین است که آدم‌ها دیگر دلتنگ هم نمی‌شوند!

امروز روز جهانی پست است؛ یادگاری خوب قرن‌ها پیش که حالا دیگر دارد کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود. حالا دیگر نامه‌ای پست نمی‌شود! ‌پست‌خانه‌ها شبیه باربری شده‌اند و تمبرها از پاکت نامه‌ها دور شده‌ و شده‌اند تمبر یادبود!‌

شما شاید یادتان نباشد، اما برای ما بهترین کارتون تلویزیون، کارتون پَت پستچی بود با آن ماشین و گربه دوست‌داشتنی‌اش! راستی اگر پَت پستچی پخش شود، بچه‌های امروز از شغل این مرد مهربان چیزی درک می‌کنند؟!

شما شاید یادتان نباشد، اما پست و نامه و پستچی به ما صبر کردن و به پای هم ماندن را یاد داد!

خروج از نسخه موبایل